Miejski Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Koninie zainaugurował w ubiegły piątek Rok Ekologiczny. W wydarzeniu uczestniczyło blisko 40 nauczycieli przyrody i koordynatorów do spraw ekologii i ochrony naturalnego środowiska ze szkół i gimnazjów regionu konińskiego. A firma Abrys, w ramach realizowanych projektów edukacji ekologicznych, zaprezentowała prelekcje dotyczące praktycznych umiejętności w edukacji odpadowej.

Skąd pomysł na takie wydarzenie w MZGOK w Koninie?

Wyszliśmy z założenia, że tej wiedzy ciągle nie ma za wiele. Poza tym nowe pokolenie dzieci i młodzieży zaczyna edukację. W związku z tym postanowiliśmy, że przejmujemy cześć zadań gmin w zakresie edukacji ekologicznej dotyczącej wycinka gospodarki odpadami. Uczymy, co należy robić, jak postępować, jak produkować odpady, by były one jak najmniej szkodliwe mniej robić, jak segregować – opowiada Jan Skalski, prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi (MZGOK) w Koninie.

Nauczyciele mogli na własne oczy się przekonać się, jak działa MZGOK, zwiedzili sortownię odpadów, składowisko, kompostownię oraz zajrzeli na teren, na którym powstaje spalarnia. Swoją wiedzą nauczyciele przekazują uczniom.

Jak mówi, Arleta Bartosiewicz, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Koninie, klasy przyjeżdżają na obiekty MZGOK na wycieczki edukacyjne, a we własnym zakresie zbierają surowce wtórne, uczestniczą w wielu akcjach edukacyjnych, mają szkolne koło ochrony przyrody, a także podejmują wszelkie działania, jakie są proponowane z zewnątrz.

Firma Abrys z zespołem Eko Akademia ZielonaLekcja.pl zrealizowała dwie sesje tematyczne, które miały dostarczyć nauczycielom inspiracji i praktycznych informacji niezbędnych do realizacji skutecznej edukacji odpadowej. W roli prelegentów wystąpili praktycy związani z edukacją odpadową. Uczestnicy dowiedzieli się, jakie metody zdają egzamin w edukacji o odpadach; jakie praktyczne wnioski płyną z realizacji szkolnych projektów odpadowych.

W trakcie szkolenia przekazałem uczestnikom własne doświadczenia związane z prowadzeniem warsztatów na temat odpadów. Naświetlając problemy, które napotyka się w tej pracy, chciałem ułatwić przygotowanie zajęć. Przedstawiłem materiały, które warto zabierać i wykorzystywać w trakcie zajęć. Nauczyciele bardzo pozytywnie reagowali, sadzę, że będą wykorzystywali zdobyte informacje w pracy – Tomek Kalinowski, edukator.

Nauczyciele dowiedzieli się także, jak można wykorzystać gry w procesie edukacji ekologicznej – na przykładzie odpadowej gry symulacyjnej. Celem wystąpienie było pokazanie, dlaczego warto wykorzystać gry w edukacji, czym są gry. Jacek Zatoński wyjaśniał także, że gry są tak istotne, gdyż budują zaangażowanie.

Gry mają bardzo pozytywny odzew, samo moje wystąpienie było mini grą, w której nauczyciele mogli zdobywać punkty, dzięki czemu wielu z nich się zaangażowało – mówi Jacek Zatoński.

Jak konstatuje jedna z prelegentek – Justyna Piwońska, prowadząca edukację w szkołach i przedszkolach, odpady to poważne wyzwanie współczesnego człowieka a nadmiar wytwarzanych przez nas odpadów związany jest z charakterystyczną dla współczesnej kultury postawą konsumpcyjną.

Zatem co zrobić, aby odpadów było mniej? Przede wszystkim edukacja, zmiana postaw społeczeństwa, w szczególności dzieci i młodzieży. Dlatego chciałam zwrócić uwagę na skuteczne metody edukacji odpadowej, przedstawiłam nauczycielom kilkanaście ciekawych propozycji aktywizujących form edukacji odpadowej, przetestowanych osobiście na moich spotkaniach z uczniami. Uczestnicy otrzymali również karty pracy do wykorzystania w swoich placówkach – opowiadała J. Piwońska.

Zaangażowaliśmy też nauczycieli w kilkach najprostszych technik kreatywnego recyklingu. Warto uczyć  postaw proekologicznych poprzez zabawę i sztukę.  Podczas twórczego  działania  można przemycić odbiorcom również treści  związane z segregacją i recyklingiem odpadów, pokazując, że z niepotrzebnych przedmiotów można stworzyć coś nowego, przekonywała jedna z prelegentek.

Efektywna lokalna współpraca, tworzenie partnerstw może przynieść spore efekty, dlatego w jednej z prelekcji pokazaliśmy przykład bardzo udanej współpracy pomiędzy Ośrodkiem doskonalenia Nauczycieli w Koninie a Zakładem Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych Orli Staw.

Moje wystąpienie miało na celu pokazanie współpracy pomiędzy instalacjami RIPOK a ośrodkami ODN. Przedstawiłem zasady współpracy, wspólnie realizowane projekty i oczywiście zalety i korzyści z tego płynące. Prezentacja miała na celu zachęcić nauczycieli do korzystania z możliwości prowadzenia zajęć edukacyjnych przy wykorzystaniu narzędzi oferowanych przez RIPOK-i (ścieżki edukacyjne, zwiedzanie zakładu itp.) przy jednoczesnym zaangażowaniu ODN – mówił Piotr Szyszkiewicz, specjalista ds. edukacji i informacji ze Związku Komunalnego Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina” i Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych „Orli Staw”.

Widać już efekty działań edukacyjnych:

Mamy wysoki poziom selektywnej zbiórki odpadów, obserwujemy poprawne zachowania w zakresie gospodarki odpadami. Ta edukacja procentuje pozytywnymi zachowaniami – podsumował Jan Skalski, prezes MZGOK.

Przez cały rok ekologiczny MZGOK będzie realizował wiele działań ekologicznych.

grono nauczycielskie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię