Najciekawsze i najbardziej efektywne projekty edukacyjne, to takie, które są realizowane z odpowiednimi partnerami. W gąszczu różnorodnych akcji, mających na celu podniesienie świadomości w zakresie recyklingu, trudno czasem znaleźć te, w które warto się zaangażować.

? W dzisiejszym świecie najcenniejszym dobrem stają się informacje. Jednak przy ich natłoku łatwo stracić jasność widzenia. Partnerstwa lokalne często stanowią o sile projektów, a nierzadko są jedynym sposobem na ich pozyskanie ? np. z funduszy czy w ramach zamówień publicznych ? wyjaśnia Emilia Seweryn, koordynator projektów edukacyjnych w firmie Abrys.

Myśl ta stała się przyczynkiem do zorganizowania debaty ?Ekologiczny kącik matrymonialny, czyli znajdź partnera do projektu edukacyjnego?, która odbyła się w ramach Eko Forum podczas Targów Edukacyjnych (20 marca 2015 r.).

Tematem spotkania były projekty z zakresu edukacji ekologicznej. Opowiedzieli o nich prelegenci, reprezentujący fundacje, parki krajobrazowe, firmy oraz związki międzygminne. Podczas wydarzenia można było posłuchać o różnorodnych pod względem formy, zasięgu i grupy docelowej projektach edukacyjnych. Jednym z podejmowanych tematów był też recykling.

Ukryta wartość

Krajowy Plan Gospodarki Odpadami Komunalnymi 2014 podaje, że średnia zawartość tworzyw sztucznych w odpadach komunalnych wynosi blisko 13%. ? Niestety, nadal często zdarza się, że ze względu na wysoką wartość energetyczną, odpady z tworzyw sztucznych są spalane w piecach ? podkreśla dr Anna Kozera-Szałkowska z Fundacji PlasticsEurope Polska. Wciąż brakuje świadomości niebezpieczeństwa takiego postępowania, a także wiedzy o tym, że odpady tworzyw sztucznych to wartościowy materiał, który można ponownie wykorzystać do wyprodukowania nowych produktów. W interesujący sposób wyjaśnia to Ela ? bohaterka filmu edukacyjnego Fundacji, który może być jednym z narzędzi edukacji w szkołach na temat tworzyw sztucznych. Od 2011 r. PlasticsEurope Polska realizuje też projekt ?Plastek i jego zaczarowane pudełko?. Akcja, skierowana do najmłodszych uczniów szkół podstawowych, ma pomóc dzieciom zrozumieć różnorodność i właściwości tworzyw sztucznych. Pakiet edukacyjny składa się z walizki z pomocami do doświadczeń, kompletu 20 podręczników, zeszytu dla nauczyciela, a także płyty CD z filmami edukacyjnymi i plikami pomocniczymi. W latach 2011-2014 w projekcie wzięło udział 38 tys. uczniów.

Selektywna zbiórka

?Zbieraj z klasą? to z kolei projekt edukacyjny, do którego zachęcała podczas debaty Ewelina Zając, reprezentująca Remondis Electrorecykling. Akcja polega na gromadzeniu przez szkoły punktów za zebrane zużyte baterie lub zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz na wymianie zebranych punktów na nagrody dla szkoły, np. podręczniki szkolne, gry, klocki, sprzęt sportowy, lub nagrody indywidualne dla uczniów, takie jak książki, e-booki czy zabawki. Do projektu mogą zgłaszać się przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, szkoły wyższe i zespoły szkół. Przy okazji swojego wystąpienia Ewelina Zając zaprosiła szkoły ponadgimnazjalne do uczestnictwa w ogólnopolskim konkursie zbiórki zużytych baterii ?Bateriada?. Warto wziąć w nim udział, gdyż oprócz korzyści środowiskowych w postaci zagospodarowania odpadów toksycznych można również wygrać cenne nagrody.

Aluminiowe puszki po napojach w całości nadają się do ponownego przetworzenia, dlatego bardzo ważne jest ich selektywne zbieranie. Spośród państw UE Polska nie wypada na tym polu najgorzej, ale może być jeszcze lepiej. Edukacja ekologiczna w tym zakresie jest bardzo ważna, a ciekawe projekty są pożądane. Artur Łobocki z Fundacji RECAL zaprezentował uczestnikom spotkania projekt ?Piłki za puszki?, którego ideą jest połączenie dwóch ważnych aspektów rozwoju zrównoważonego: poprawy zdrowia społecznego i ochrony zasobów naturalnych. Akcję zbioru puszek prowadzi się w obiektach sportowych, a za zebranie 15 kg puszek każdy otrzymuje jedną wysokiej jakości piłkę do wybranej dyscypliny sportowej. Ciekawym projektem Fundacji RECAL są też ?Szkolne i przedszkolne projekty recyklingowe?, w ramach których przedszkola, szkoły podstawowe oraz gimnazja mogą otrzymać pakiety edukacyjne, pojemniki i worki na puszki, plakaty, magnesy do testowania puszek, płyty DVD z filmami: ?Nowe życie puszki?, ?Ala w Alulandii?. Na najlepsze placówki czekają także nagrody w postaci wyjazdu na zieloną szkołę, przedstawienie ?Ala w Alulandii? część 2, a także rzeczowe, np. tablety, miniwieże, aparaty cyfrowe, MP4, odtwarzacze DVD, koszulki, frisbee.

DSCN4766

Przedstawienie ?Ala w Alulandii?

Archiwum:  Fundacja RECAL

Nowatorski pomysł w zakresie gospodarki odpadami zaprezentował Tomasz Smorgowicz z agencji reklamowej Studio 102. Opowiedział on o ogólnopolskim projekcie ?_ZGŁOWĄ?, realizowanym za pomocą wirtualnego domu. Celem tego działania jest nauczanie, jak mądrze, praktycznie, opłacalnie i wygodnie pozbyć się wszystkiego, co nie jest nam już potrzebne, zgodnie z koncepcją 3R (ang. reduce/reuse/recycle). Przechadzając się po wirtualnym domu, można dowiedzieć się, co zrobić z płytami CD, fusami po kawie czy też zbędną odzieżą.

Debatę ?Ekologiczny kącik matrymonialny, czyli znajdź partnera do projektu edukacyjnego?, której organizatorem była firma Abrys we współpracy z Eko Forum, zakończyły rozmowy kuluarowe. Przy filiżance kawy można było nawiązać relacje partnerskie w zakresie projektów edukacyjnych ? jak na ?kącik matrymonialny? przystało.

 

Małgorzata Masłowska-Bandosz, koordynator projektów edukacyjnych

Artykuł został opublikowany w kwietniowym wydaniu miesięcznika „Recykling”

ARTYKUŁ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię