Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kaliszu po raz kolejny zaprasza do wzięcia udziału w IX Międzyszkolnym Konkursie Ekologicznym. W bieżącym roku szkolnym pragniemy kolejny raz stworzyć młodzieży okazję do konkursowej przygody z ekologią i regionem. Wiemy, że już samo uczestnictwo w konkursie i finale wpływa bardzo korzystnie na rozwój naszych uczniów, ich sytuacji w rodzinie, szkole, zespole klasowym, czy internacie – zapowiadają pomysłodawczynie.
Konkurs odbędzie się w terminie: 10 listopada 2013 r. – 10 kwietnia 2014 r., a jego tematem w roku są „Rady na elektroodpady”.
Organizatorem jest Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kaliszu, ul. Kordeckiego 17A, tel.: 062/ 502-33-90 lub 062/ 502-33-60.
Uczestnikami są:
- Uczniowie Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych,
- Uczniowie SP oraz gimnazjalnych i zawodowych klas integracyjnych ze specyficznymi trudnościami w nauce,
- Uczniowie nauczania indywidualnego ze specyficznymi trudnościami w nauce,
- Uczniowie Szkół Przysposabiających do Pracy.
Zasady uczestnictwa:
- W konkursie biorą udział ww. uczniowie.
- Udział w imprezie finałowej w dniu 10 kwietnia 2014r mogą wziąć zespoły niezależnie od faktu czy wykonały wszystkie przewidziane zadania.
- Zespół może składać się z 1 – 15 osób oraz opiekuna.
- Mogą to być zespoły klasowe, międzyklasowe, koła zainteresowań, indywidualni uczniowie, grupy inter-nackie i inne.
- O przystąpieniu do konkursu należy poinformować pisemnie (mailem, faksem, listem) organizatorów do dnia 30 listopada 2013r.
- Wpisowe od uczestnika imprezy finałowej wynosi 6 zł (opiekun bezpłatnie).
- Wpisowe wpłacamy w dniu finału u organizatora ( w ramach wpłaty zapewniamy poczęstunek, pamiąt-kowe logo oraz dyplomy)
- Do 31 marca 2014r. prosimy o podanie telefonicznie dokładnej ilości uczestników finału (liczba uczniów i opiekunów) bezpośrednio do organizatora
- Formy zaliczenia należy przesyłać do organizatorów do 15 dnia danego miesiąca.
Każdemu zadaniu organizator przyznaje od 0 – 5 punktów
• Organizator zapewnia każdemu uczestnikowi pamiątkowy znaczek oraz słodki poczęstunek, a każdej grupie pamiątkowy dyplom.
• Jury konkursowe przyzna nagrody w różnych kategoriach.
• W imprezie finałowej grupy biorą udział pod opieką swoich opiekunów.
• Grupy powinny posiadać apteczkę pierwszej pomocy, a uczestnicy ważne legitymacje szkolne.
• Uczestników obowiązuje przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Idea naczelna:
- rozwijanie zainteresowań ekologicznych i regionalnych oraz
- szeroko pojęta integracja starszych dzieci z młodszymi, słabszych intelektualnie z silniejszymi, dzieci z rodzicami i rodzeństwem,
- integracja pod względem zainteresowań, dążeń, osiągnięć,integracja środowisk.
Cele konkursu:
- Uświadomienie problematyki zanieczyszczenia środowiska, poprzez zwrócenie uwagi na rozwiązania ta-kie jak oddawanie sprzętu elektronicznego i elektrycznego do odpowiednich miejsc czy organizowania zbiorek w swojej okolicy.
- Utrzymywanie i nawiązywanie współpracy ze środowiskiem lokalnym, stowarzyszeniami i fundacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska.
- Pomoc szkołom, nauczycielom, uczniom w zrozumieniu pojęcia edukacji globalnej.
- Wskazanie konieczności praktykowania selekcji i segregacji odpadów u źródła ich powstawania.
- Rozwijanie zdolności manualnych, wyobraźni plastyczno – technicznej i koordynacji wzrokowo – ru-chowej.
- Ćwiczenie umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł.
- Budzenie wiary w siebie poprzez ekspozycję społeczną (autoprezentacja).
- Ćwiczenie umiejętności prezentacji własnych dokonań.
- Praktyczne wykorzystanie aktywizujących metod pracy z młodzieżą.
- Podziwianie piękna otaczającego świata przyrody.
- Propagowanie postawy dotyczącej przestrzegania zasady (nie niszczenia) chronienia przyrody.
- Upowszechnienie wiedzy o potrzebie utylizacji sprzętu elektronicznego i elektrycznego.
- Rozbudzanie poszanowania środowiska naturalnego szczególnie wśród dzieci i młodzieży szkolnej.
- Wyrobienie prawidłowych nawyków postępowania z elektroodpadami.
- Wzbogacenie słownika czynnego o nowe słownictwo związane z przyrodą, ekologią, regionalizmem i edukacją globalną.
Przebieg i zadania dla grup:
l.p. |
zadanie |
miesiąc |
forma realizacji |
|
Oprócz poniższych zadań uczestnicy konkursu co miesiąc wykonują 1 (lub więcej), dowolnie wybrane, zadanie z materiałów zamieszczonych na stronie: http://www.elektroodpady.edu.pl/files/2012/11/Elekroodpady-materia%C5%82y-szkoleniowe-dla-nauczycieli-pdf.pdf |
Efekty wykonania zadań przysyłamy wraz z zadaniem z danego miesiąca. |
|||
1. 2. |
Podział elektroodpadów. Projekt graficzny okładki zeszytu nawiązujący do tematu (praca wybrana przez komisję, będzie zamieszczona na okładce zeszytu, specjalnie zamawianego przez ZUOK „Orli Staw” – prawa autorskie w przypadku tego zadania przechodzą na własność organizatorów). |
Listopad |
1. Mapa myśli 2. Projekt okładki zeszytu wykonany ręcznie lub w dowolnym edytorze grafiki |
|
3.
4. |
Odpowiedz graficznie na pytanie: Dlaczego elektrośmieci są niebezpieczne? Narysuj korzystając z edytora grafiki Paint możliwe niepożądane skutki wyrzucania elektroodpadów do ogólnego kosza na śmieci (dla tych, którzy mają taką możliwość) |
Grudzień |
3. Plakat
4. Grafika w edytorze Paint (rysunki) – przesłane na meila: |
|
5. 6. |
Jakie pożytki uzyskujemy z elektroodpadów? Nie porzucam, nie wyrzucam (fotografie pokazujące pozytywną praktykę w postępowaniu z elektroodpadami i zużytymi bateriami). |
Styczeń |
5. Album 6. Prezentacja |
|
7.
8. |
Przedstaw w ciekawy sposób występujące w twoim najbliższym otoczeniu sprzęty elektryczne, które kiedyś staną się elektroodpadem. Ułóż i narysuj (namaluj, wyklej, itp.) historyjkę obrazkową przedstawiającą historię „Pewnego Elektrośmiecia, który ….” |
Luty |
7. Rebusy
8. Historyjka obrazkowa / komiks |
|
9.
10. |
Przedstaw prawidłową drogę postępowania z zepsutym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Odpowiedz na pytania przedstawione pod tabelą. |
Marzec |
9. Schemat graficzny
10. Dowolna, np. cykl rysunków formatu A4 wraz z odpowiedziami |
|
11. |
Wykonaj modele elektrycznych sprzętów, których nie wolno wyrzucać do pojemnika na śmieci. |
Kwiecień |
11. Model przestrzenny do przywiezienia na finał (min 3 sztuki) |
|
12. |
Świetny humor i zapał do wspólnej zabawy |
XI – IV |
12. Udział w Finale |
Pytania do zadania nr 8:
1. Kto ma obowiązek informowania mieszkańców o punktach zbiórki elektroodpadów na danym terenie.
2. Czy zużyty sprzęt elektroniczny można poddawać recyklingowi.
3. Jakie metale można odzyskać z elektroodpadów.
4. Jakie produkty można odzyskać z elektroodpadów poza metalami.
5. Jak w skrócie oznaczamy sprzęt elektroniczny i elektryczny.
6. Jak w skrócie oznaczamy zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny( elektroodpady).
7. Podaj ile wyróżniamy grup sprzętu SEE oraz podaj nazwy tych grup.
8. Podaj po 5 przykładów sprzętów z każdej grupy.
9. Podaj jaki jest wzór oznakowania sprzętu SEE.
10. Ile procent materiałów odzyskują zakłady przetwarzania ZSEE.
11. Ile rocznie wytwarza się na świecie elektroodpadów.
12. Wycofanie całkowite tradycyjnych żarówek zmniejszyłoby emisję dwutlenku węgla rocznie o…………
13. W jaki rejestr są wpisane legalne zakłady zbiórki i przetwarzania elektroodpadów.
14. Podaj nazwy 3 legalnych zakładów zbiórki i przetwarzania elektroodpadów.
15. Co to jest prąd elektryczny.
16. Wyjaśnij co to jest sprzęt elektryczny i elektroniczny.
17. Wyjaśnij co to są elektroodpady.
18. Wymień substancje szczególnie niebezpieczne występujące w ZSEE.
19. Substancje szkodliwe występujące w ZSEE po dostaniu się na zwykłe wysypiska przedostają się do……
20. Podaj jakie uszkodzenia w organizmie człowieka powodują substancje szkodliwe z ZSEE.
21. Wyjaśnij co należy robić z elektroodpadami.
22. Wyjaśnij czego nie wolno robić z elektroodpadami zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 roku. I jaka grozi za to kara pieniężna.
23. Ile zużywa się do produkcji jednego komputera paliw, wody, chemikaliów.
24. Podaj co można uzyskać z 1 tony telefonów komórkowych.
25. Podaj punkty zbiórki elektroodpadów dla powiatu Bielska-Białej.
26. Podaj nazwy 3 stron internetowych dotyczących zagadnień elektroodpadów.
27. Wymień jakie substancje najbardziej szkodliwe występują w bateriach i jakie jest ich szkodliwe działanie na organizm człowieka.
9. Zadania dodatkowo punktowane:
A. Zdjęcia przedstawiające wykonywanie poszczególnych zadań – plansze, albumy, plakaty przywiezione na finał.
B. Terminowość przesyłania do organizatora form zaliczenia (decyduje dzień otrzymania przez organizatora prac).
C. Aktywny udział w konkursach i zabawach podczas imprezy finałowej w dniu 10 kwietnia 2014r
Dajmy naszym uczniom szansę, aby mogli rywalizować i osiągać sukcesy.
Opracowały:
Małgorzata Kędzierska
Iwona Graczyk – Rykowska
nauczycielki SOSW nr 1 w Kaliszu ul. Kordeckiego 17A
Strona www SOSW nr 1 w Kaliszu