Przedstawiciele 52 krajów z Europy, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej, Azji i Oceanii będą gościć w Krakowie na międzynarodowym Zjeździe Koordynatorów Programu Eco-Schools, który zachęca uczniów z całego świata do współtworzenia wraz ze swoimi rodzicami i społecznością lokalną przyjaznych środowisku szkół.
Podczas trzydniowego pobytu w Krakowie delegacja odwiedzi trzy małopolskie, modelowe „eko-szkoły”: myślenickie Gimnazjum nr 1 oraz Szkołę Podstawową nr 2, a także Przedszkole nr 176 w Krakowie. Zjazd rozpoczyna się 27 października i potrwa do 29 października.
Na świecie jest już 38 tysięcy eko-szkół, w których uczy się ponad 11 milionów uczniów, spośród nich 800 placówek to szkoły polskie, które stanowią póki co kroplę w morzu 33 tysięcy wszystkich szkół w Polsce. Dla porównania – w Szkocji, która była organizatorem Zjazdu w ubiegłym roku, 98 procent wszystkich placówek edukacyjnych uczestniczy w Programie Eco-Schools.
Naszym marzeniem i wyzwaniem na kolejne lata jest zaangażowanie w działania Programu Eco-Schools wszystkich szkół w Polsce. Organizacja Międzynarodowego Zjazdu w czasie polskiej prezydencji w Unii Europejskiej jest dla nas szansą na podkreślenie wagi edukacji ekologicznej w naszym kraju – mówi Małgorzata Łuszczek, krajowa koordynatorka Programu Eco-Schools, który w Polsce realizuje od 2007 r. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska.
Czym wyróżnia się eko-szkoła? Szkoły uczestniczące w Programie Eco-Schools wprowadzają ekologiczne wdrożenia – instalują perlatory w celu zmniejszenia zużycia wody, wymieniają oświetlenie na energooszczędne, organizują zbiórki elektrośmieci, za które kupują sadzonki drzew, monitorują swoje oddziaływanie na środowisko, a co najważniejsze do tych działań włączają rodziców, sąsiadów, lokalną społeczność. Dzięki temu uczą się jak funkcjonuje społeczność lokalna, a szkoła poszerza współpracę z rodzicami, instytucjami oraz organizacjami lokalnymi zyskując nowych partnerów – mówi Katarzyna Koronowska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 19 im. Bohaterów Westerplatte w Elblągu.
Te szkoły są ambasadorami dobrych rozwiązań ekologicznych – potwierdza Anna Kalinowska z Uniwersytetu Warszawskiego, członek Kapituły Programu decydującej o przyznaniu certyfikatu szkole. Zdobycie międzynarodowego certyfikatu Zielonej Flagi potwierdza zaangażowanie szkoły w propagowanie działań proekologicznych i aktywizację swojej społeczności lokalnej. Do tej pory połowa ze szkół na świecie uczestniczących w Programie Eco-Schools (prawie 14 tysięcy) uzyskało to prestiżowe wyróżnienie, wśród nich 217 szkół to szkoły z Polski, w tym 12 z Małopolski.
Spotkanie Koordynatorów Programu z całego świata to szansa dla Polski, aby zaprezentować zaangażowanie i sukcesy polskich szkół w edukacji ekologicznej, ale przede wszystkim możliwość podzielenia się wiedzą i doświadczeniem z ludźmi realizującymi edukację ekologiczną na świecie – od USA po Chiny. Trzydniowy program Zjazdu obejmuje m.in. wizyty studyjne w małopolskich szkołach, serię warsztatów i spotkań dotyczących realizacji edukacji ekologicznej w poszczególnych krajach, przygotowanie kolejnych krajów (Tanzania, Mongolia i Serbia) do udziału w Programie Eco-Schools, a także zwiedzanie oraz uroczystą kolację w Kopalni Soli w Wieliczce. Konferencja odbędzie się w Hotelu Novotel Kraków Centrum w dniach 26-29 października, patronat nad wydarzeniem objął m.in. Minister Edukacji Narodowej, Minister Środowiska, Prezydent Miasta Krakowa, Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Wojewoda Małopolski.
Program Eco-Schools został wypracowany w 1994 r. przez Fundację na Rzecz Edukacji Środowiskowej (ang. Foundation for Environmental Education*) w Danii. Inspiracją do podjęcia tej inicjatywy były spotkania na Konferencji Narodów Zjednoczonych na temat Środowiska i Rozwoju (Szczyt Ziemi), która miała miejsce w 1992 w Rio de Janeiro, i na której zidentyfikowano potrzebę aktywizowania młodych ludzi do działania na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Program Eco-Schools został stworzony jako odpowiedź na to wyzwanie i zgodnie z zasadą „Lokalnej Agendy 21”, zachęca szkoły do „myślenia globalnego, działania lokalnego”. Dzisiaj program Eco-Schools jest realizowany czynnie w ponad 50 krajach tj.: Aruba, Bahamy, Belgia, Brazylia, Bułgaria, Kanada, Chiny, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Dominikana, Anglia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Islandia, Iran, Irlandia, Włochy, Jamajka, Japonia, Jordania, Kazachstan, Kenia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Malezja, Malta, Maroko, Holandia, Nowa Zelandia, Irlandia Północna, Norwegia, Polska, Portugalia, Puerto Rico, Rumunia, Rosja, Szkocja, Serbia, Sint Maarten, Słowacja, Słowenia, Afryka Południowa, Hiszpania, Szwecja, Tunezja, Turcja, Uganda, Ukraina, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone Ameryki, Walia.
Każdego roku koordynatorzy krajowych programów Eco-Schools spotykają się w innym kraju, aby wymienić doświadczenia w zakresie wspierania działań szkół na rzecz rozwoju zrównoważonego, ustalają priorytety dla rozwoju programu w przyszłych latach i metody uruchamiania programu w nowych krajach oraz wzmacniania go tam, gdzie już funkcjonuje.