1 września ruszył konkurs Gumowy Surowiec, w którym można wygrać nagrody dla szkoły, a także dla siebie. Konkurs jest skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski i ma charakter międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Przedmiotem konkursu są scenariusze 45-sekundowych spotów dotyczących postępowania ze zużytymi oponami.

Organizatorem ogólnopolskiego konkursu dla uczniów szkół średnich pt. Gumowy Surowiec (Konkurs) jest Centrum Utylizacji Opon Organizacja Odzysku. Warunkiem  uczestnictwa w Konkursie  jest dostarczenie Formularza Zgłoszenia Konkursowego do biura Konkursu, pod adres: Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej w Łodzi, al. Kościuszki 123, 90-441 Łódź (pok. 507) do 15 października 2009 roku.

Głównym zadaniem zespołu konkursowego reprezentującego swoją szkołę jest promocja prawidłowej gospodarki zużytymi oponami poprzez:
– stworzenie scenariusza krótkiego spotu telewizyjnego,
– przygotowanie i przeprowadzenie akcji informacyjno-promocynej na terenie szkoły.
 

Oprócz wspaniałych nagród, konkurs stwarza Wam możliwość sprawdzenia się w roli reżyserów, dziennikarzy, ankieterów, a nawet organizatorów kampanii promocyjnych.

Plan Postepowania:

   1. Dziesięciu Wspaniałych
   2. Wywiad z Wampirem
   3. Mission Possible
   4. Superprodukcja
   5. Happy End

   1. Dziesięciu Wspaniałych

      Pierwszym krokiem niezbędnym do uczestnictwa w konkursie jest stworzenie Zespołu Konkursowego oraz nauczenie się pracy opartej na dobrej komunikacji, zaangażowaniu i demokratycznej współpracy. Pamiętajcie, aby:
      – uważnie słuchać każdej osoby,
      – dzielić się obowiązkami
      – wspierać się i wzajemnie sobie pomagać,
      – chwalić osiągnięcia kolegów z zespołu,
      – dbać o to, aby każdy członek zespołu czuł się w nim dobrze.
Zastanówcie się co stanowi o wyjątkowości, sile i potencjale waszego zespołu? Jaki jest wasz Opiekun i dlaczego to właśnie jego wybraliście? Przemyślcie jakie są atuty każdego z członków Zespołu i w jaki sposób połączyć predyspozycje kolegów z zakresem przydzielonych działań?
 Jeśli będzie Was mniej niż dziesiątka, to też jest OK. Będziecie mieli trochę więcej pracy.

   2. Wywiad z Wampirem

      Tajemniczy Wampir to stara, zużyta i nikomu już niepotrzebna opona. Pojawia się problem co z nią zrobić? Żeby móc rozwiązać problem trzeba najpierw poznać proces. Jest to możliwe poprzez małą inwentaryzację terenu… Gmina, punkty zbiórki opon oraz szkoła, to miejsca, które dostarczą wam wystarczająco dużu informacji na temat lokalnej gospodarki zużytymi oponami…

  •       Przemaglujcie strony internetowe waszej gminy w poszukiwaniu aktualnego Planu Gospodarki Odpadami (PGO). Jeśli nie odnajdziecie dokumentu w internecie, wybierzcie się do Urzędu Gminy/Miasta, tam PGO powinien być udostępniony na miejscu. Wgryźcie się w zapiski gminnego Planu Gospodarki Odpadami, aby dowiedzieć się jak zbiórka i utylizacja zużytych opon powinna być rozwiązywana w waszej gminie. Czy dokument wskazuje miejsca, w których można bezpłatnie oddać stare opony?

      Wyprawę do instytucji zrealizujcie w oparciu o wskazówki zawarte w scenariuszu lekcyjnym nr 2, dołączonym do konkursowych materiałów pomocniczych.
 

  •        Namierzcie punkty zajmujące się zbiórką zużytych opon w Waszej gminie, w których lokalna społeczność może bezpłatnie pozostawić stare opony. W uzyskaniu takich informacji może wam pomóc Urząd Gminy/Miasta. Możecie wystosować do urzędu odpowiednie pismo, opierając się na scenariuszu lekcyjnym nr 3 "Jak korzystać z prawa do informacji o lokalnej gospodarce odpadami w postaci zużytych opon samochodowych". Informacje, które tam odnajdziedzie pomogą wam w poprawnym formułowaniu wniosków.
  •     Aby zbadać jak gospodarka zużytymi oponami wygląda w praktyce – przeprowadźcie ankietę wśród "waszych ziomów" (pozostałych uczniów). Poprzez ankietę dowiedzcie się ile zużytych opon czai się w waszym sąsiedztwie…jak postępuje z nimi społeczność lokalna? Czy i z jakiego powodu gospodarka starymi oponami w waszej gminie kuleje? Instrukcję dotyczące właściwego przeprowadzania ankiet odnajdziecie w scenariuszu zajeć nt. badania opinii publicznej ( scenariusz nr 4). Gotowy wzór kwestionariusza już wkrótce będzie dostępny na stronie internetowej www.gumowysurowiec.pl.

   3. Mission Possible

      Jak wiadomo niewiedza jest zwykle przyczyną niewłaściwego postępowania ludzi, dlatego wy poprzez małą kampanię na żywym organizmie waszych kolegów możecie "nawrócić" niedoinformowanych :P. Waszym zadaniem jest przygotowanie i przeprowadzenie krótkiej akcji informacyjno-promocyjnej na terenie waszej szkoły.
      W tym celu:

  • Wykorzystajcie swoją dotychczasową wiedzę na temat "gumowego surowca" i na tej podstawie stwórzcie własną akcję informacyjno-promocyjną.
  • Pamiętajcie o sposobach promocji dostępnych na wyciągniecie ręki jak np. gazetka szkolna czy radiowęzeł.
  • Przygotujcie własne materiały związane z tematem, które będziecie mogli udostępnić lub odpalić kolegom. Transparenty, plakaty, foldery, ulotki i inne narzędzia promocyjne mile widziane.
  • Wszelkie inne, kreatywne pomysły na promocję prawidłowych sposobów gospodarki zużytymi oponami będą waszym atutem.
  • Aby uzyskać dodatkowe punkty możecie np. zaprosić do współpracy samorząd gminy i firmy zbierające opony czy namówić przedstawicieli lokalnych masmediów, aby pomogli wam w promocji właściwych sposobów gospodarowania zużytymi oponami. Pamiętajcie, aby dokumentować każdy wasz sukces (jedynie udokumentowane informacje będą oceniane w Konkursie).

      Tutaj możecie się wykazać swoimi zdolnościami organizacyjnymi, inwencją twórczą oraz zapałem do działania. Czym więcej ludzi dowie się o waszej inicjatywie tym lepiej. Macie tu pełne pole do popisu. Dokumentujcie wasze osiągnięcia na fotkach, nagraniach dźwiękowych, krótkich filmach. Pokażcie, na co was stać i pamiętajcie: do odważnych świat należy!!!

   4. Superprodukcja

      Wszystkie informacje, które do tego etapu zdobyliście, posłużą Wam do stworzenia scenariusza spotu telewizyjnego (czas trwania do 45 sek.) nt. prawidłowych sposobów gospodarowania zużytymi oponami. Napiszcie dzieło, z którego będziecie dumni – scenariusz do reklamy, którą każdy z przyjemnością obejrzy po raz setny.
      Scenariusz powinien:
      – służyć do produkcji spotu telewizyjnego trwającego od 45 sekund;
      – prezentować (jednocześnie lansując) właściwe sposoby gospodarowania zużytymi oponami (zbiórkę, metody utylizacji i drugie życie opony) oraz pokazywać jak cennym surowcem jest zużyta opona;
      – trafiać do serc szerokiego grona odbiorców bez względu na wiek, płeć, zamieszkanie, wykształcenie, zarobki etc.;
      – podnieść świadomość społeczeństwa na temat prawidłowej gospodarki zużytymi oponami;
      Domyślamy się, że w głowach aż huczy Wam od pomysłów, dlatego zbierzcie je "do kupy" i napiszcie jeden, odjazdowy scenariusz (max 5 stron).
      Streśćcie go do kamery w sposób obrazowy (gestykulacje, odgłosy itp. jak najbardziej pożądane). Zróbcie to tak jak opowiada się komuś reklamy. Wasze wystąpienie powinno trwać maksymalnie do 3 minut.
      Scenariusz powinien być przedstawiony (przeczytany, opowiedziany) i zarejestrowany kamerą lub telefonem komórkowym, a przygotowany plik multimedialny przesłany do konkursu.
      Dobór zastosowanych technik i atrakcyjność przekazu będą jednym z kryteriów oceny.
      Z najlepszego scenariusza powstanie film do emisji w telewizji!

   5. Happy End

      Zaplanowaliście i przeprowadziliście efektywny program promocji właściwego postępowania ze zużytymi oponami.
      Zrobiliście scenariusz spotu.
      Jesteście sławni, a obywatele są Wam wdzięczni.
      Wypełnijcie Raport opisujący Wasze sukcesy i prześlijcie wszystko na serwer konkursowy!
      Jeśli tego dokonacie, to na ekranie pojawi się napis Happy End, a Wy macie szansę na Oscara i zwycięstwo w konkursie "Historia kołem się toczy".
 


Regulamin konkursu Gumowy Surowiec (wersja ponadgimnazjalna):

Art. 1. Organizator

   1. Organizatorem ogólnopolskiego konkursu dla uczniów szkół średnich pt. Gumowy Surowiec (Konkurs) jest Centrum Utylizacji Opon Organizacja Odzysku S. A. (CUO).
   2. Konkurs Gumowy Surowiec oraz nagrody w Konkursie są dofinansowywane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (NFOŚiGW).
   3. Konkurs koordynuje i prowadzi Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej w Łodzi (RCEE).

Art. 2. Temat i cele Konkursu

   1. Temat Konkursu "Zużyte Opony – Gumowy Surowiec. Nie wyrzucaj, odzyskuj, chroń środowisko".
   2. Cele Konkursu:
      – Popularyzacja odpowiedzialnego postępowania ze zużytymi oponami w myśl zasad zrównoważonego rozwoju.
      – Promocja pożytków płynących z właściwego sposobu utylizacji zużytych opon.

Art. 3. Zadania konkursowe

   1. Głównym zadaniem uczestników jest pokazanie jak cennym surowcem jest zużyta opona poprzez:
      – Przygotowanie scenariusza spotu telewizyjnego przedstawiającego właściwe sposoby gospodarowania zużytymi oponami tj. zbiórkę, utylizację i drugie życie opony.
      – Przygotowanie i przeprowadzenie na terenie własnej szkoły kampanii informacyjno-promocyjnej na temat prawidłowych sposobów gospodarowania zużytymi oponami.

Art. 4. Uczestnicy

   1. Konkurs skierowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce.
   2. Konkurs ma charakter ogólnopolskiej, międzyszkolnej rywalizacji zespołowej o nagrodę GrandPrix CUO.
   3. W międzyszkolnej rywalizacji zespołowej o nagrodę GrandPrix CUO biorą udział szkolne Zespoły Konkursowe.
   4. Zespół Konkursowy składa się z uczniów jednej szkoły.
   5. Szkołę może reprezentować tylko jeden Zespół Konkursowy.
   6. Ilość członków Zespołów Konkursowych nie powinna być większa niż 10 osób.
   7. Zespół Konkursowy reprezentowany jest przez Kapitana – ucznia oraz Opiekuna – osobę z grona pedagogicznego szkoły.
   8. Opiekun Zespołu Konkursowego ma możliwość zaproszenia innych nauczycieli danej szkoły do opieki merytorycznej nad Zespołem.

Art. 5. Nagrody

   1. Nagrody Grand Prix CUO dla Szkół, których Zespoły Konkursowe zdobędą najwyższą liczbę punktów w klasyfikacji ogólnopolskiej zgodnie z Tabelą Nagród:
      Nagroda Grand Prix CUO
      – 1. nagroda – interaktywny zestaw edukacyjny (tablica interaktywna, podstawa jezdna, projektor, tablet bezprzewodowy, laptop, 25 pilotów, biblioteka programowa) o łącznej wartości 25 000 złotych.
      – 2. nagroda – tablica interaktywna oraz laptop, o łącznej wartości 16 000 złotych.
      – 3. nagroda – rzutnik oraz laptop, o łącznej wartości 8 000 złotych.
   2. Jury konkursowe zastrzega sobie możliwość zmiany wysokości nagród i wyróżnień stosownie do poziomu nadesłanych prac.
   3. Organizator, w toku konkursu, może zadecydować o przyznaniu dodatkowych nagród oraz wyróżnień dotowanych przez sponsorów.
   4. Członkowie oraz opiekunowie nagrodzonych Zespołów otrzymają imienne dyplomy za zajęte miejsca w konkursie ogólnopolskim.
   5. Każdy członek Zespołu sklasyfikowanego w Konkursie otrzyma certyfikat udziału w konkursie ogólnopolskim.

Art. 6. Szczegółowe założenia Konkursu

   1. Uczestnictwo w Konkursie polega na realizacji serii działań wyszczególnionych w Planie Postępowania oraz ich opisaniu i udokumentowaniu w Raporcie Końcowym.
   2. Zrealizowane działania są oceniane tylko na podstawie Raportu Końcowego.
   3. W klasyfikacji konkursowej biorą udział tylko te Raporty Końcowe, których formularze posiadają wypełnione wszystkie wymagane pola oraz załączniki.
   4. Formularz Raportu Końcowego wskazuje maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia za każde wypełnione pole formularza oraz załączniki.

Art. 7. Zgłoszenie Konkursowe

   1. Warunkiem pełnego uczestnictwa w Konkursie (w tym prawa do nagród) jest dostarczenie (przesłanie pocztą) prawidłowo wypełnionego i podpisanego Formularza Zgłoszenia Konkursowego do biura Konkursu, pod adres: Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej w Łodzi, al. Kościuszki 123, 90-441 Łódź (pok. 507) w terminie do 15 października 2009 roku.
   2. Formularz Zgłoszenia Konkursowego będzie dostępny na stronie www.gumowysurowiec.pl. Wygenerowany na stronie, następnie wydrukowany formularz musi również zostać podpisany przez osobę upoważnioną do reprezentowania szkoły.
   3. Podpisany Formularz Zgłoszenia Konkursowego stanowi potwierdzenie zaakceptowania warunków Regulaminu Konkursu.

Art. 8. Ocena Zespółu Sędziowskiego

   1. Ocenę Raportu Końcowego z realizacji działań przeprowadzi Zespół Sędziowski.
   2. Zespół Sędziowski składa się z 4 Sędziów powołanych przez Organizatora, działających niezależnie.
   3. Każdy Sędzia ocenia Raport Końcowy przyznając punkty za poszczególne jego elementy (wypełnione pola formularza, załączniki), w ramach ustalonej skali punktowej przedstawionej w formularzu Raportu.
   4. Ocena sędziowska dokonywana jest wyłącznie na podstawie informacji podanych w internetowym formularzu Raportu Końcowego oraz towarzyszących mu załącznikach.
   5. Ocena Raportu Końcowego równa jest średniej arytmetycznej z liczby punktów przyznanych przez każdego z czterech Sędziów.
   6. Zespół z najwyższą Oceną Raportu wygrywa ogólnopolską klasyfikację konkursową i nagrodę GrandPrix CUO, zgodnie z Tabelą Nagród.
   7. Zespoły sklasyfikowane na pozostałych miejscach wygrywają nagrody wskazane w Tabeli Nagród.

Art. 9. Terminy

   1. Zgłoszenia do Konkursu przyjmowane są w terminie od 1 września do 15 października 2009 roku.
   2. Zgłoszenia do Konkursu odbywają się elektronicznie poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.gumowysurowiec.pl.
   3. Wypełniony formularz Raportu Końcowego należy załadować na serwer konkursowy w terminie do 27 listopada 2009, poprzez założone w trakcie zgłoszenia konto uczestnika Konkursu.
   4. Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone na stronach konkursowych w dniu 2 grudnia 2009 roku.

Art. 10. Prawa autorskie

   1. W konkursie będą oceniane wyłącznie materiały będące oryginalnymi pracami uczestników konkursu.
   2. Zgłaszając scenariusz uczestnik konkursu oświadcza, że jest właścicielem lub współwłaścicielem praw autorskich do zgłaszanego scenariusza oraz że scenariusz ten nie narusza praw autorskich osób trzecich.
   3. W przypadku wystąpienia osoby trzeciej przeciwko organizatorowi konkursu z roszczeniami z tytułu naruszenia jej praw autorskich do scenariusza konkursowego lub jego części, w tym prawa własności, autorskich praw osobistych i majątkowych lub z tytułu naruszenia dóbr osobistych, uczestnik konkursu przejmuje odpowiedzialność wobec tej osoby trzeciej.
   4. Nagrodzony scenariusz przechodzi na własność organizatora konkursu z chwilą przyjęcia nagrody przez uczestnika konkursu.
   5. Organizator konkursu nabywa autorskie prawa majątkowe do nagrodzonego scenariusza w następujących obszarach eksploatacji:
      – prezentacji scenariusza filmu konkursowego bez ograniczeń co do miejsca, czasu i formy;
      – zwielokrotniania scenariusza filmu w całości lub części poprzez wprowadzanie do pamięci komputera,
      – wielokrotnej prezentacji scenariusza filmu w celach promocyjnych, bez ograniczeń co do miejsca, czasu i formy,
      – realizacji spotu telewizyjnego na podstawie nagrodzonego scenariusza.
   6. Autor (autorzy) scenariusza filmu konkursowego zobowiązani są nie wykonywać przysługujących mu (im) praw autorskich osobistych w sposób ograniczający organizatora konkursu w wykonywaniu praw do scenariusza, w szczególności organizator upoważniony jest do decydowania o prezentacji scenariusza filmu konkursowego i o zachowaniu jego integralności.
   7. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( t.j. Dz. U. Nr 80, poz. 94 z 2000 r. z późn.zm.).

Art. 11. Ochrona danych osobowych

   1. Uczestnicy Konkursu wyrażają zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 833) w celach prowadzenia Konkursu, wyłonienia zwycięzcy i przyznania nagrody, wydawania, odbioru i rozliczania nagrody przez Organizatora. Uczestnikom Konkursu przysługuje prawo wglądu do przekazanych danych osobowych oraz do ich poprawiania.

Źródło: www.gumowysurowiec.pl

Konkurs dotyczy prawidłowych sposobów gospodarowania zużytymi oponami. / Fot. H Assaf, www.sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię