W ramach kolejnej odsłony walki z niską emisją Bydgoszcz postawiła na materiały edukacyjno-promocyjne, głównie w postaci gier karcianych i planszowych, bajek, spotów filmowych oraz billboardów umieszczonych na terenie miasta.
Realizację kampanii powierzono Działowi Edukacji Ekologicznej firmy Abrys, który opracował i wydał zakupione przez Urząd Miasta Bydgoszczy gry ?Segregator?, ?Efekt domina?, Bez strachu po dachu? i ?Dymonek?. Dwa pierwsze produkty to gry karciane, które uczą, że zamiast spalania odpadów, należy je segregować, gdyż prawidłowe zagospodarowanie domowych śmieci jest metodą walki z niską emisją. Każdy odpad, który zostanie skierowany do recyklingu, nie trafi do pieca i nie spowoduje powstania trującego dymu.
Z kolei ?Bez strachu po dachu? to rodzinna gra planszowa, dzięki której gracze mogą wcielić się rolę pogromców dymonów w mieście, w którym ktoś odciął dopływ ciepła z ciepłowni do miasta. W efekcie mieszkańcy spalają w starych piecach kiepski węgiel i odpady. Dlatego gracze muszą jak najszybciej przedostać się na koniec planszy i odkręcić zawór, by do mieszkań znów popłynęło ciepło z sieci ciepłowniczej. Zadanie nie jest łatwe, bo do mety można dotrzeć, jedynie biegnąc po dachu! Po drodze na graczy czekają liczne starcia z dymonami, czyli pytania, rebusy i zagadki dotyczące niskiej emisji.
Dymonek
Natomiast gra karciana ?Dymonek? to 36 kart z obrazkami związanymi ze zjawiskiem niskiej emisji. Zadanie graczy to uzbieranie czterech kart z rysunkami należącymi do jednej z sześciu kategorii, np. czterech kart przedstawiających opał powodujący niską emisję, czterech kart z wizerunkami dymonków lub ukazujących sposoby zwalczania niskiej emisji. Gracze wymieniają się kartami to do momentu, w którym ktoś wyłoży na stół cztery karty z rysunkami jednego rodzaju.
Dopełnieniem rozrywkowo-edukacyjnych produktów wykorzystywanych przez miasto Bydgoszcz do propagowania walki z niską emisją jest książeczka pod tytułem ?Tylko ptaki w powietrzu?, której skrzydlaci bohaterowie próbują uświadomić ludziom, jak bardzo zatruwają powietrze, użytkując nieekologiczne instalacje grzewcze i stosując niewłaściwy opał.
Dodatkowo w ramach szeroko zakrojonej kampanii w mieście pojawiły się cztery billboardy uzmysławiające wagę problemu niskiej emisji, w TVP Bydgoszcz emitowano przygotowany w ubiegłych latach spot poświęcony konsekwencjom i sposobom zwalczania procederu zanieczyszczania powietrza.
Oprócz tego Dział Edukacji Ekologicznej firmy Abrys opracował trzy nowe, 60-sekundowe filmy promujące ochronę powietrza w Bydgoszczy, wykorzystywanie nowoczesnych i spełniających normy środowiskowe urządzeń grzewczych, a także korzystanie ze środków transportu odznaczających się jak najmniejszą, a najlepiej zerową emisją zanieczyszczeń do powietrza.
Kampania edukacyjna zrealizowana dla Bydgoszczy dowodzi, jak wielotorowo można prowadzić tego typu działania. Istnieje mnóstwo narzędzi zróżnicowanych pod kątem formy przekazu, a przy tym niezwykle skutecznych. Dlatego zamiast tradycyjnych ulotek i broszur warto czasem sięgnąć po gry i bajki, aby uatrakcyjnić proces zwiększania świadomości w zakresie niskiej emisji, np. łącząc go ze wspólną zabawą w gronie rodziny lub przyjaciół.
Fot. Depositphotos/sellingpix