25 czerwca uroczyście podsumowano duży projekt edukacyjny „Zielone Lubuskie”.

Stowarzyszenie przy Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 i Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie Wlkp. jako Ośrodek Edukacji Ekologicznej akredytowany przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska w bieżącym roku szkolnym 2012/2013 przygotowały projekt  „Zielone Lubuskie”.

Cele projektu:
–    propagowanie idei zrównoważonego rozwoju i jego wpływu na funkcjonowanie lokalnych społeczności,
–    zwiększenie ilości  działań ekologicznych lubuskich szkół i przedszkoli,
–    poprawa poziomu edukacji ekologicznej.
 
Do uczestnictwa w przedsięwzięciu przystąpiło 15 szkół i 12 przedszkoli z województwa lubuskiego, około 3 801 uczniów i przedszkolaków. Do udziału w programie przystąpiły: Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w  Nowej Soli, Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Żaganiu, Zespół Szkół nr 14, Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy dla Dzieci z Wadami Słuchu i Mowy w Żarach, Specjalny Ośrodek Szkolno– Wychowawczy w Strzelcach Krajeńskich, Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Sulęcinie, Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie Wlkp., Szkoła Podstawowa nr 6, 9, 17, 20, 21 w Gorzowie Wlkp., Gimnazjum nr 12 w Gorzowie Wlkp., Zespół Szkół w Bogdańcu, Zespół Szkół Publicznych w Łęknicy, Przedszkole Miejskie nr 7, 10, 16, 17, 18, 20, 21, 25, 27, 29, 32, 33 w Gorzowie Wlkp.

Działania zrealizowane w ramach projektu:

Na terenie placówek zaangażowani nauczyciele przeprowadzili akcje edukacyjne na temat zrównoważonego rozwoju (konsumpcyjny model społeczeństwa, nadmierne spożywanie naturalnych zasobów odnawialnych i nieodnawialnych, nierówny sposób konsumpcji, produkcja dużej ilości śmieci).
14 listopada 2012 r. zostało przeprowadzone w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym seminarium „Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju”. Prelekcje z prezentacjami medialnymi  przeprowadzili:
–    Tomasz Szubert z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. przedstawił wykład „Rozwój zrównoważony – od teorii do praktyki",
–    Krystyna Kaleta, nauczyciel ZKS nr 1 zaprezentowała informacje na temat edukacji dla zrównoważonego rozwoju oraz materiał dotyczący Międzynarodowego Programu Edukacji Ekologicznej i certyfikacji szkół  „Szkoły dla Ekorozwoju. Zarządzanie środowiskowe w szkołach”,
–    placówki, które otrzymały tytuł Lokalnego Centrum Edukacji Ekologicznej – Przedszkole Miejskie nr 7  i międzynarodowy Certyfikat Zielona Flaga – Zespół Kształcenia Specjalnego  nr 1 podzieliły się swoimi doświadczeniami i zaprezentowały dobre praktyki oraz partnerskie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Prezentacje z dobrymi praktykami przedstawiły: Marzanna Joniec i Dorota Kosowska,
–    przedstawiciele lokalnych firm zaprezentowali aspekty zarządzania środowiskowego na terenie swoich zakładów, aspekty edukacji i współpracy z placówkami oświatowymi. 

W grudniu 2012 r. zakończył się wojewódzki konkurs plastyczny „Lubuskie dzieci radzą, jak zbierać  i segregować śmieci”. Na konkurs wpłynęło 315 prac. Przygotowanie prac wymagało od uczestników zapoznania z zasadami selektywnej zbiórki odpadów i konieczności jej prowadzenia. Poprzez udział w konkursie nastąpiło utrwalenie wiedzy o sposobach oszczędzania i efektywnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego na przykładzie własnych doświadczeń, uświadomienie jak zapobiegać wytwarzaniu śmieci. Przekazanie tych informacji w formie plastycznej, było atrakcyjną formą dotarcia do rodziców nagrodzonych dzieci i innych osób. Nagrodzone i wyróżnione prace zostały przedstawione w poradniku „Nie wyrzucaj śmieci jak leci, czyli lubuskie dzieci radzą jak zbierać i segregować śmieci” rozprowadzonym wśród rodziców laureatów i mieszkańców województwa lubuskiego.

W styczniu/lutym 2013 r. został przeprowadzony ogólnopolski konkurs plastyczny „W lesie o każdej porze”.  Cele konkursu: rozbudzanie wrażliwości na piękno i bogactwo naszych lasów, rozwijanie pasji poznawania zjawisk przyrodniczych, promowanie wypoczynku na łonie przyrody,  podniesienie świadomości ekologicznej wśród uczestników konkursu, kształtowanie umiejętności posługiwania się różnymi środkami wypowiedzi artystycznej. Konkurs cieszył się niezwykłym zainteresowaniem. Wpłynęło 1 198 prac.

W lutym i w marcu 2013 r. nauczyciele i uczniowie w Zespole Kształcenia Specjalnego  nr 1 w Gorzowie Wlkp. przeprowadzili warsztaty „Rękodzieło papiernicze”. Zainteresowanie zajęciami przerosło oczekiwania organizatorów. Odbyło się 16 spotkań, w czasie których uczniowie i przedszkolaki czerpali, wspólnie  z niepełnosprawnymi uczniami ZKS nr 1, makulaturową pulpę, a potem ozdabiali swój własnoręcznie zrobiony papier. Warsztatom wytwarzania papieru towarzyszyły zajęcia edukacyjne: dla starszych w postaci prezentacji,  dla maluchów opowieści nauczyciela prowadzącego, dotyczące historii papieru, sposobów jego wytwarzania, materiałów z jakich papier był wyrabiany dawniej i dziś. Po wyczerpaniu wszystkich sił przy wyciskaniu wody w prasie z mokrej papierowej pulpy, można było, jeśli czas pozwolił, popróbować pisania prawdziwym gęsim piórem. W czasie zajęć akcentowano potrzebę zbiórki makulatury i korzystania na co dzień z różnych rodzajów papieru makulaturowego.

W marcu zakończyła się II edycja konkursu zbiórki tzw. elektrośmieci „Za elektrośmieci drzewka posadzą dzieci”. Zbiórkę wspiera Zakład Utylizacji Odpadów w Gorzowie Wlkp., który jest współorganizatorem konkursu, głównym fundatorem nagród, a także  odbiera zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny od uczestników konkursu. Łącznie zebrano w tej edycji 10 842 kg elektrośmieci.

Po raz VIII szkoły i przedszkola zbierały makulaturę w miejskim konkursie „Zbieramy makulaturę”. Łącznie zebrały w tym roku 115 413,00 kg. 17 i 18 kwietnia 2013 r. w Miejskim Centrum Kultury odbył się V Wojewódzki Przegląd Teatrzyków Ekologicznych „Zielony Kapturek”. Motywem przewodnim spotkania było hasło „Mieszkańcy lasu”. Zespoły biorące udział w imprezie zaprezentowały niezwykle interesujące programy, które wymagały wielkiego nakładu pracy i zaangażowania zarówno dzieci, ich rodziców i nauczycieli. Dodatkowym walorem były przygotowane scenografie, podkreślające przedstawiane treści ekologiczne. W zmaganiach konkursowych wzięło udział 13 placówek (szkoły podstawowe I-III i ośrodki kształcenia specjalnego z województwa lubuskiego), 11 przedszkoli z miasta Gorzowa Wlkp. Łącznie wystąpiło w ciągu dwóch dni trwania Przeglądu 220 artystów. Wojewódzki Przegląd Teatrzyków Ekologicznych „Zielony Kapturek” to artystyczna forma przekazu treści ochrony środowiska przyrodniczego. Jednocześnie to doskonały pomysł na integrację dzieci niepełnosprawnych z pełnosprawnymi. Poprzez prezentację umiejętności artystycznych dzieci,  nastąpiło  promowanie  idei dbałości  o środowisko lasu  i jego mieszkańców.

 W maju 2013 r. zakończyła się druga edycja wojewódzkiego konkursu „Lider Lubuskiej Edukacji Ekologicznej” (konkursu inicjatyw i innowacji ekologicznych dla szkół i przedszkoli). Wpłynęło 21 sprawozdań z zaangażowanych szkół i przedszkoli.  Przedstawiane działania cechowała różnorodność i niezwykła pomysłowość ich realizatorów. Podjęcie przez placówki zadań zaproponowanych w ramach w konkursu „Lider Lubuskiej Edukacji Ekologicznej”, wpłynęło na promocję innowacyjności, oryginalności, wysokiej jakości edukacji ekologicznej w działaniach  na rzecz zrównoważonego rozwoju. Nastąpiło zdobywanie i pogłębianie wiedzy z tego obszaru, co zaktywizowało uczniów do działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego, społecznego i ekonomicznego. Zadania podejmowane przez szkoły włączyły rodziców uczniów, przedstawicieli społeczności lokalnych, firm i instytucji. Nauczyciele poznali i upowszechniali nowoczesne i aktywne formy edukacji proekologicznej. Podczas podejmowanych różnorodnych form edukacji nastąpiła popularyzacja  i promocja walorów przyrodniczych województwa lubuskiego. Wzrosła liczba działań prośrodowiskowych podejmowanych przez szkoły i przedszkola. Placówki stają się inkubatorami działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.  
                
W trakcie trwania projektu powstała publikacja – Poradnik „Nie wyrzucaj śmieci jak leci, czyli lubuskie dzieci radzą jak zbierać i segregować śmieci”. Ostatnie zadanie projektu to fotozeszyt „Zielone Lubuskie”, który ma celu promować placówki działające na rzecz zrównoważonego rozwoju i ich osiągnięcia na tym polu. Fotozeszyt popularyzuje dobre praktyki, które staną  się źródłem nowych pomysłów dla innych szkół i przedszkoli.

Efekty ekologiczne projektu:
–    wzrost świadomości ekologicznej różnych grup odbiorców zadania, od przedszkolaków  i ich rodzin, przez uczniów szkół różnego stopnia i ich nauczycieli, po  przedstawicieli społeczności lokalnych,
–    wzrost wiedzy, a także  umiejętności praktycznych odbiorców zadań odnośnie sposobów na jakie każdy człowiek, niezależnie od wieku, może chronić przyrodę i środowisko, zaczynając od drobnych działań wokół siebie, 
–    włączenie dzieci i młodzieży w działania proekologiczne poprzez udział w konkursach,
–    aktywizacja mieszkańców do udziału w proekologicznych działaniach (wykształcenie potrzeby i nawyku aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska),
–    poprawa stanu środowiska, większa troska o jego ochronę,
–    nabycie umiejętności racjonalnej gospodarki naturalnymi zasobami, życie w myśl zasad zrównoważonego rozwoju,
–    poznanie i docenienie walorów przyrodniczych najbliższej okolicy zamieszkania i utworzenia więzi                         z regionem – „małą ojczyzną”,
–    udoskonalenia warsztatu metodycznego nauczycieli poprzez poznanie nowych aktywnych metod i technik nauczania, prowadzenia zajęć np. w terenie,
–    promocja zaangażowanych szkół i przedszkoli,
–    prezentacja dobrych praktyk,
–    promocja walorów przyrodniczych i potencjału zasobów przyrodniczych województwa

Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 – Szkoła Zielonej Flagi – i wspierające je Stowarzyszenie przy Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 jest modelem dobrej współpracy pomiędzy lokalnymi mieszkańcami, wzbogaca swoją edukacyjną ofertę poprzez działalność, która jednocześnie poprawia jakość środowiska i jakość życia lokalnych mieszkańców.  

Realizację zadań projektu  „Zielone Lubuskie” dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze.

Laureaci II edycji wojewódzkiego konkursu
„Lider Lubuskiej Edukacji Ekologicznej” 2012/2013
Przedszkola
Miejsca:
1.    Przedszkole Miejskie nr 20, koordynator p. Halina Powaga, p. Grażyna Kaźmierczak
2.    Przedszkole Miejskie nr 7, koordynator p. Marzanna Joniec, p. Malwina Budna
3.    Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 27, koordynatorzy p. Mariola Skrzypka, p. Barbara Chruścińska
Wyróżnienia:
–    Przedszkole Miejskie nr 18, koordynator p. Bogusława Lenart
–    Przedszkole Miejskie nr 17, koordynatorzy: p. Katarzyna Kasprzak, p.  Małgorzata Leżańska
–    Przedszkole Miejskie nr 25, koordynatorzy p. Alicja Maliczak, p. Aniela Fiołkowska
–    Przedszkole Miejskie nr 10, koordyantor p. Justyna Jankowska – Wojtas
–    Przedszkole Miejskie nr 33, koordynator p. Barbara Koroch
–    Przedszkole Miejskie nr 29, koordynatorzy p. Anna Wierzbowska, p. Małgorzata Kopiec

Szkoły Podstawowe
Miejsca:
Dwa równorzędne pierwsze miejsca:
1.    Szkoła Podstawowa w Łęknicy, koordynatorzy p. Wioletta Szreiber, p. Irena Perczyńska, p. Iwona Przyślak
1.    Szkoła Podstawowa nr 21, koordynator p. Anna Bandkowska
2.    Szkoła Podstawowa nr 20, koordynator p. Renata Piotrowicz
3.    Szkoła Podstawowa nr 17, koordyantor p. Danuta Kaniewska
Wyróżnienie:
–    Szkoła Podstawowa nr 6,  koordynatorzy p. Ewa Horodyska, p. Dorota Adamczak

Gimnazja
Wyróżnienie
–    Gimnazjum w Zespole Szkół w Bogdańcu

Placówki kształcenia specjalnego
1.    Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1, koordynator p. Krystyna Kaleta
2.    Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Sulęcinie, koordynator p. Agnieszka Kogut – Szablewska
3.    Zespół Szkół Specjalnych nr 14, koordynatorzy p. Edyta Czyżyk, p. Maria Trocińska
Wyróżnienia:
–    Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Nowej Soli, koordynatorzy p. Magdalena Kaczkiełło – Ćwirko, p. Małgorzata Jekel – Sasin
–    Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Strzelcach Krajeńskich, koordynator p. Alicja Wałdoch
–    Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy dla Dzieci z Wadami Słuchu i Mowy w Żarach, koordynator  p. Ewa Stec

Oprac. Krystyna Kaleta, Główny Koordynator Projektu

 

Fot. Krystyna Kaleta

Fot. Krystyna Kaleta

Fot. Krystyna Kaleta

Fot. Krystyna Kaleta

Fot. Krystyna Kaleta

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię