Ucho choć słyszy, musi się jeszcze wprawić w słuchaniu. Tak jak rodzice uczą swoje pociechy jeździć na rowerze, tak powinni też nauczyć je słuchania.
Dobrze wyćwiczone ucho ułatwia rozumienie świata, opanowanie wymowy oraz naukę czytania i pisania. Umiejętność odbioru dźwięków (wysokości, tembru, melodii, akcentu) jest podstawą do rozumienia przekazów językowych.
Przedstawiam Państwu ćwiczenia przyjemne i ciekawe, które rozwijają percepcję słuchową Waszego dziecka:
– tańczenie do muzyki delikatnej i spokojnej – jak motylek, a do ciężkiej – jak niedźwiedzie
– tańczenie w rytm muzyki; rodzic wyłącza co chwilę muzykę, a dziecko zatrzymuje się w śmiesznych pozach i rusza się dopiero kiedy usłyszy dalszy ciąg utworu
– rodzic i dziecko mają taki sam instrument (tamburyno, bębenek, patyki); rodzic gra raz głośno raz cicho, a dziecko naśladuje go
– rodzic pokazuje klika obrazków zwierzątek i przedmiotów, układa je przed dzieckiem i pyta: gdzie „bzz”?, gdzie „dzyń dzyń”?; dziecko podaje odpowiednie obrazki
– dziecko wrzuca do pudełka dwa, trzy podane przez rodzica obrazki np. wrzuć „hau hau” i „mu”. (ważne jest, aby dziecko wrzucało w odpowiedniej kolejności!)
– śpiewanie piosenek o różnych przedmiotach, położonych przed dzieckiem, np. biorąc ogórka do ręki, śpiewamy „ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek”, a trzymając kredki, śpiewamy „kolorowe kredki w pudełeczku noszę”
– wsłuchiwanie się w odgłosy otoczenia: tykanie zegara, kapanie wody, trąbienie samochodu, szczekanie psa i naśladowanie ich
– rodzic za zasłoną wystukuje rytm drewnianą łyżką, uderzając w garnek (3-4 uderzenia), dziecko ma powtórzyć kombinację; naszymi instrumentami może też być ołówek, uderzający o stół lub dwa kamyki uderzające o siebie
– rodzic prezentuje dziecku odgłosy, jakie wydaje szeleszczące sreberko, mieszanie łyżeczką w szklance, odbijanie piłeczki ping-pingowej o stół, darcie papieru, uderzanie dwóch kasztanów o siebie itp; następnie zakłada dziecku opaskę na oczy i prezentuje jeden z dźwięków; dziecko ma odgadnąć, co wydaje taki dźwięk
– klaskanie w rytm piosenki lub wierszyka
– rodzic chowa w pokoju głośno tykający zegar lub cicho nastawione radio, dziecko musi je odnaleźć
Zaprezentowane ćwiczenia doskonalą umiejętność różnicowania dźwięków, zwracania uwagi na cechy dźwięków, pobudzają ciekawość dziecka, trenują jego koncentrację oraz pomagają odkrywać kolejne tajemnice otaczającego go świata.
Macie jakieś swoje pomysły na zabawy słuchowe?