Woda to podstawowy element życia, niezbędny zarówno dla ludzkości, jak i dla całej reszty świata ożywionego. Wszyscy jej potrzebujmy i to nie tylko do picia. Jakość naszego życia zależy nie tylko od dostępności czystej wody pitnej, ale i czystej wody na potrzeby higieny i infrastruktury sanitarnej – kiedy bierzemy prysznic czy kąpiel, używamy pralki czy zmywarki myślimy ? że woda w naszych kranach będzie płynąć wiecznie.
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!"
Konfucjusz
Dlatego też uświadamianie społeczeństwa należy zacząć od najmłodszych. Edukować, zachęcać do nabywania pewnej świadomości ekologicznej. Podjęły się tego nauczyciele w Przedszkolu Miejskim nr 13 w Olsztynie. Przy udziale studentów UWM – u zorganizowali cykl doświadczeń z wodą, ponieważ, powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego, co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zajęcia zaczęły się od próby werbalnej odpowiedzi na pytanie: „Co by było, gdyby…– na świecie zabrakło wody?”.
Doświadczenia
Następnie dzieci i studenci zostali podzieleni na 4 zespoły i przystąpili do działań. Przed każdym doświadczeniem nauczyciel zachęcał uczestników do przewidzenia jego wyniku.
- ,,Jezioro Nenufarów”(Do miski z wodą włożono odpowiednio zagięte papierowe kwiaty. Pod wpływem wody zagięcia – płatki otwierają się).
- ,Bariera” (Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną chusteczkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.).
- ,,Co pływa, co tonie?” (Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy, co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.)
- ,, Magiczny ziemniak”( Każde dziecko samo przygotowuje roztwór soli w jednej z dwóch szklanek i umieszcza w niej plaster ziemniaka. Dzieci zauważyły, że w szklance z solą ziemniak pływa, a w samej wodzie tonie.)
- ,,Zanieczyszczenia?”(Dzieci mają za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Mieszają wodę i obserwują, co się dzieje).
- ,,Ile się zmieści?” (Dzieci napełniają szklankę wodą po brzegi. Powoli, ostrożnie wrzucają monety. Zanim woda się rozleje, zmieści się o wiele więcej monet, niż mogłoby się wydawać. Dlaczego?)
- ,,Klej z wody”(Potrzebne będą: 2 płaskie kawałki szkła (np do mikroskopu, lusterka bez ramek itp.), woda. Na jedno szkiełko nałóż kilka kropel wody i umieść na nim drugie szkiełko. Spróbuj rozdzielić oba szkiełka. Trzeba naprawdę sporej siły, żeby rozdzielić oba szkiełka. Dlaczego?)
- ,,Drożdże” ( Do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik. Z suchymi drożdżami nic się nie dzieje, dopóki nie dodamy ciepłej wody i cukru. Po zalaniu wodą odzyskują aktywność. Wówczas zaczynają one korzystać z cukru jako pokarmu wytwarzając gaz zwany dwutlenkiem węgla, który napełnia balonik).
Przeprowadziła: Iwona Nakielska
Zrelacjonowała: Marzena Milczarek – Bogdańska
Więcej informacji: www.pm13.olsztyn.pl