Tworzenie gier planszowych jest metodą aktywizującą uczniów, integrującą różne dziedziny aktywności oraz przyspieszającą jego rozwój. Takie gry oprócz dobrej zabawy dziecka z rodzicem, niosą ze sobą treści dydaktyczne i wychowawcze.
Konstruowanie gier planszowych można wykorzystać:
– jako sprawdzian zdobytych wiadomości, uczniowie tworzą grę w oparciu o posiadaną wiedzę;
– jako sposób na zdobycie nowych wiadomości
– jako niekonwencjonalny sposób na doskonalenie umiejętności: czytania, pisania. planowania, twórczego myślenia, redagowania poleceń, rysowania…
Gra planszowa to powieść… Zaproponowałyśmy, aby sala zamieniła się w Krainę Ekolandii, w piękny las. Ale niestety, ktoś niegrzeczny tam bardzo naśmiecił. Dlatego dzieci jako leśne duszki miały za zadanie posprzątać. Te działania zaplanowano w formie rozgrywki dwóch drużyn.
Na początku "Zielone Groszki" zaśpiewały piosenkę: "Ekologia słowo znane…", następnie liderzy grup stanęli na starcie ekogry. Aby dojść do mety należało odpowiedzieć na wiele pytań, wykonać różne zadania z zakresu przyrody i ekologii. Były one kierowane do dzieci, ale także do rodziców, np. do jakiego pojemnika wrzucamy papier?, posegreguj odpady, jakie znasz źródła energii?, co to jest alpinarium?, co to jest lapidarium? ułóż puzzle i nazwij powstały obrazek, dlaczego zgniatamy plastikową butelkę przed wrzuceniem jej do pojemnika?, itp.
Był gorący doping dla zawodników i po prostu świetna, wspólna zabawa! Obydwie drużyny wykazały się dużą wiedzą przyrodniczo-ekologiczną. Potwierdziło się to również przy konstruowaniu gier planszowych w małych grupach. Udało się skonstruować wiele ciekawych i atrakcyjnych gier! Rodzice współpracowali z dziećmi, wymieniając się doświadczeniami, a wspólna rywalizacja przyniosła im dużo radości. To było udane spotkanie!
Anna Tarnowska, Ewa Felkner- Raczatnik – Przedszkole Miejskie nr 13 w Olsztynie.
Od Redakcji: zachęcamy również inne przedszkola do dzielenia się z naszymi Czytelnikami swoimi doświadczeniami związanymi z edukacją ekologiczną!