Sytuacja wyjściowa nie należała do łatwych: mała rozpoznawalność kampanii Światowego Dnia Wody w Polsce, małe zaangażowanie rodzimych instytucji w międzynarodową akcję. Cel był śmiały: edukacja w zakresie współzależności wody i energii. Analizujemy case study konkursu „Energię czerpię z wody!”, zrealizowanego w ramach Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku.
Program Edukacji Morskiej w Gdańsku jest realizowany od 2010 roku na zlecenie Prezydenta Miasta Gdańska przez Fundację Gdańską. Pomysłodawcą akcji jest Mateusz Kusznierewicz, Ambasador Miasta Gdańska ds. Morskich. Program Edukacji Morskiej w Gdańsku to interdyscyplinarny projekt, który w nowatorski sposób propaguje sport, ekologię i zasady bezpieczeństwa nad wodą i na wodzie, łącząc tradycję i nowoczesność.
Podczas rejsów uczą się podstaw żeglowania, pogłębiają wiedzę z dziedziny historii, geografii i biologii oraz poznają swoje miasto od strony wody. Udział w rejsach jest dla uczestników bezpłatny.
Nieodłącznym elementem Programu jest konkurs. Konkurs jest odpowiedzią na najaktualniejsze problemy i wpisuje się w międzynarodową dyskusję na temat wody. Od 2013 roku tematyka konkursu jest zbieżna z hasłem Światowego Dnia Wody, ogłaszanym przez ONZ.
World Water Day ? to święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, rezolucją z 22 grudnia 1992, obchodzone corocznie 22 marca. Corocznie Dzień Wody obchodzony jest pod innym hasłem.
W 2014 jest to: Woda i Energia.
Wcześniejsze edycje konkursu przebiegały w różnorodnej formule (2011 ? ?Bałtyk pod ochroną? ? konkurs graficzny, 2012 ? ?Wszyscy dbamy o Bałtyk? ? konkurs opisowy, 2013 ? ?Nie lej wody!? ? konkurs filmowy, 2014 ? ?Energię czerpię z wody!? ? konkurs fotograficzny).
Zgodnie z badaniem opinii publicznej przeprowadzonym w roku 2012 na zlecenie Fundacji Nasza Ziemia, dzieci i młodzież są grupą, która najrzadziej stosuje działania proekologiczne, ma niską świadomość własnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz w dużej mierze nie rozumie pojęcia zrównoważonego rozwoju.
Dlatego też celem kampanii była głównie popularyzacja wiedzy z zakresu współzależności wody i energii w skali globalnej i lokalnej wśród młodzieży w Polsce. Wzrost świadomości młodzieży na temat roli każdego człowieka i społeczeństwa globalnego w budowaniu przyszłości zrównoważonego rozwoju, Edukacja na rzecz globalnego obywatelstwa, a także Promocja Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku w skali ogólnopolskiej.
Po jakie działania sięgnięto, by zrealizować te działania?
?Opracowanie tematyki konkursu, w odniesieniu do hasła Światowego Dnia Wody na rok 2014.
?Wyznaczenie formuły konkursu ? konkurs fotograficzny.
?Zaproponowanie hasła konkursowego ? ?Energię czerpię z wody!?.
?Określenie adresatów konkursu ? uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski.
?Przygotowanie bazy szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Polsce.
?Opracowanie identyfikacji wizualnej konkursu.
?Stworzenie regulaminu konkursu.
?Zaproszenie do współpracy ekspertów z dziedziny fotografii, żeglarstwa i ekologii, którzy wzięli udział w przygotowaniu materiałów merytorycznych oraz wystąpili w roli jurorów i dokonali wyboru finalistów konkursu. W celu nagłośnienia konkursu, organizatorzy postarali się o pozyskanie patronów honorowych, medialnych oraz partnerów konkursu. Wsparcia meryrotycznego udzielił Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie i Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna.
?We współpracy z partnerami merytorycznymi opracowano materiału edukacyjne dotyczące współzależności wody i energii w skali lokalnej i globalnej. Materiały opublikowane zostały na stronie www.programedukacjimorskiej.pl
?Opracowanie planu komunikacji konkursu.
Działania z obszaru ATL i BTL:
?do szkół wysłane zostały zaproszenia informujące o konkursie oraz mailingi przypominające o terminie nadsyłania zgłoszeń. Mailingi zawierały również odnośniki do przydatnych dla nauczycieli materiałów edukacyjnych opracowanych we współpracy z partnerami merytorycznymi
? informacje na temat konkursu przekazywany były również podczas wydarzeń promocyjnych Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku
? w inauguracji V edycji Programu wziął udział przedstawiciel patrona honorowego konkursu ? Michał Milewski, główny specjalista ds. Komunikacji i Promocji w Ministerstwie Środowiska oraz jurorzy konkursu
? do udziału w konkursie zapraszani byli uczestnicy rejsów w ramach Programu oraz młodzież odwiedzająca stoiska edukacyjne Programu podczas wydarzeń takich jak: Targi Wiatr i Woda, Dzień Dziecka na PGE Arenie, Dzień otwarty Urzędu Miasta Gdańska
? materiały poświęcone konkursowi ?Energię czerpię z wody!? znalazły się w katalogu edukacyjnym Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku dystrybuowanym w liczbie 15 tysięcy egzemplarzy.
? do mediów regularnie dystrybuowane były informacje prasowe dotyczące kolejnych etapów konkursu.
? Przygotowanie dedykowanego materiału filmowego ? spot zapraszający do udziału w konkursie: https://www.youtube.com/watch?v=ENWiRnCarm4
? Do zadań Agencji VMG PR należała również koordynacja zgłoszeń oraz preselekcja nadesłanych zdjęć.
? Dzięki współpracy z partnerami: Fujifilm Polska oraz Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w Gdańsku oraz wsparciu sponsorów, pozyskano atrakcyjne nagrody dla osiemnastu laureatów:
udział w wakacyjnym rejsie na pokładzie żaglowca Generał Zaruski, wodoodporne aparaty fotograficzne Fujifilm FinePix XP, udział w warsztatach fotograficznych poprowadzonych przez fotoreportera Macieja Kosycarza.
? Za pośrednictwem strony facebook.com/ProgramEdukacjiMorskiej zrealizowano plebiscyt internautów na najlepsze zdjęcie spośród zwycięskich fotografii. Laureat plebiscytu otrzymał wyposażony w łącze Wi-Fi aparat FinePix XP200.
? Datę rozpoczęcia rejsu zaplanowano na 6 lipca 2014, w dniu finału Zlotu Żaglowców Baltic Sail Gdańsk. Laureaci wypływali w rejs pozdrawiani przez tysiące mieszkańców Gdańska i turystów, podziwiających paradę żaglowców.
? Komunikacja podczas rejsu prowadzona była w formie foto-dziennika pokładowego prowadzonego przez laureatów konkursu. Relacje publikowane były na stronie facebook.com/ProgramEdukacjiMorskiej i udostępniane na fanpage?ach m.in. Mateusza Kusznierewicza i Roku Szkoły w Ruchu (akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej) pod hasłem Wakacje pod żaglami z Programem Edukacji Morskiej w Gdańsku.
? Przygotowanie dyplomów dla laureatów konkursu.
? Zaaranżowanie spotkania laureatów pod powrocie z rejsu z mistrzem olimpijskim Mateuszem Kusznierewiczem, który wręczył załodze pamiątkowe dyplomy z gratulacjami.
? Przygotowanie filmowej relacji z rejsu.
Na pytanie, co jest najważniejsze w komunikacji projektu, by przyniósł on oczekiwane efekty, portalowi ZielonaLekcja.pl odpowiada Pani Zuzanna Mojska:
Najważniejsze, aby komunikat był dostosowany do odbiorcy. W projektach edukacyjnych, skierowanych do młodzieży bardzo ważne jest, aby wartościowej treści towarzyszyła atrakcyjna, przykuwająca uwagę forma. W przypadku konkursu ?Energię czerpię z wody!? zależało nam, aby uczestniczy niełatwą tematykę tegorocznego hasła Światowego Dnia Wody odnieśli do własnych pasji, zainteresowań i stylu życia i w konsekwencji, dzięki takiej analogii ? lepiej ją zrozumieli.
A efekty były imponujące:
- Realizacja konkursu, który zaangażował uczniów i nauczycieli z całej Polski. Do organizatorów wpłynęło ponad 400 prac będących fotograficzną interpretacją hasła ?Energię czerpię z wody!?.
- Dzięki współpracy z partnerem merytorycznym ? Ośrodkiem Informacji ONZ Unic Warsaw, za pośrednictwem strony www.programedukacjimorskiej.pl zaprezentowane zostały materiały edukacyjne Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące problematyki tegorocznych obchodów World Water Day.
- Popularyzacja edukacji morskiej i haseł światowego dnia wody wśród młodzieży na terenie całej Polski. Dzięki szeroko zakrojonym działaniom promocyjnym informacje na temat konkursu ukazywały się w mediach edukacyjnych, ekologicznych, fotograficznych, żeglarskich, ogólnoinformacyjnych oraz regionalnych. Urozmaicenie komunikatu o treści związane z konkursem skutkuje corocznym wzrostem liczby publikacji dotyczących Programu. Ekwiwalent reklamowy (AVE) z ostatnich dwóch lat wyniósł prawie 2 mln. PLN.
- Program Edukacji Morskiej w Gdańsku jest przykładem kompleksowej realizacji projektu, który dzięki zidentyfikowaniu wspólnych celów strategii instytucji publicznych i społecznej odpowiedzialności biznesu, wnosi trwałą wartość do społeczności lokalnej.
- Ogólnopolski konkurs jest istotnym elementem inicjatywy, poszerzającym zasięg zarówno edukacji morskiej, jak i komunikacji projektu CSR na teren całej Polski.
Podmiot realizujący projekt:
VMG PR
Osoba odpowiedzialna za projekt PR:
Zuzanna Mojska VMG PR