Obserwowanie ptaków powoli staje się coraz popularniejszą formą aktywnego wypoczynku. Jednym z celów Dnia Ptaków jest zwrócenie uwagi na potrzebę chronienia ptaków wraz z ich naturalnym środowiskiem, dotyczy to zwłaszcza zagrożonych gatunków. Międzynarodowy Dzień Ptaków jest koordynowany przez BirdLife International, międzynarodową federację organizacji ochrony ptaków i przyrody.
W Szkole Podstawowej nr 18 w Elblągu w styczniu grupa ochotników przystąpiła, w ramach programu "P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się", do realizacji projektu Ptasie ogrody – chrońmy bioróżnorodność. Celem cyklu jest zaprojektowanie i założenie w okolicach klubu siedliska, w którym będą mogły schronić się ptaki. Zajęcia realizowane w ramach tego projektu mają uświadomić dzieciom rolę naturalnych ekosystemów w przyrodzie, a także przekazać informacje na temat ptaków i innych zwierząt w ich otoczeniu. W ramach programu uczniowie uczą się zakładać ptasie ostoje, obserwować ptaki, w planie są także wyprawy ornitologiczne – uczniowie czekają tylko aż wszystkie wrócą z cieplych krajów, odbywają się warsztaty.
Okazuje się, że warsztaty ornitologiczne, podczas których dzieci mają okazję "stanąć oko w oko" ze skrzydlatym przedstawiciele zwierząt, przynoszą wiele wrażeń i wzbudzają ciekawość przyrodniczą.
Oto dwie relacje z tych zajęć:
W środę moja klasa rozpoczęła zajęcia z panem ornitologiem. Na początku zajęć byliśmy w szkole i pan uczył nas, jak rozpoznawać ptaki i ich głosy. Następnie ruszyliśmy w teren i zrobiliśmy ze specjalnych tyczek i siatki pułapkę na ptaki. Nad morzem mieliśmy obserwować ptaki, ale niestety, nie było ich widać. Wykładowca rozejrzał się i zauważył dwa. Próbował przyjrzeć im się bliżej przez lornetkę, ale nie zdążył. Po 40 minutach wróciliśmy pod szkołę, aby zobaczyć, ile ptaków wpadło w pułapkę. Nie mogliśmy się doczekać, kiedy będziemy mogli pogłaskać i zaobrączkować. Pan powiedział, że nie możemy ich wyciągać z sieci, bo do tego trzeba wprawy, żeby im nie zrobić krzywdy. Sam po kolei wyciągał je i chował do małych woreczków, które następnie oddawał dzieciom. Później poszliśmy na ławeczki i nauczyciel pokazywał nam, jak obrączkować ptaki. Tak poinstruowani kolejno wyciągaliśmy je z woreczków i zakładaliśmy im obrączki. Po zaobrączkowaniu każdego ptaka wykładowca wpisywał do specjalnego zeszytu dane dotyczące ptaka, tzn. ile ma lat, czy jest dobrze odżywiony czy też nie. Następnie zostaliśmy pouczeni, jak należy wypuszczać ptaki na wolność, aby nie zrobić im krzywdy. I tak jak podczas obrączkowania kolejno oddawaliśmy ptaszkom wolność.
Zajęcia z ornitologii bardzo mi się podobały. Do tej pory nie zdawałem sobie sprawy z tego, jak ciekawą dziedziną nauki jest ornitologia.
Tomasz Wołyniec klasa VId
Zielona Szkoła w Piaskach
Szybko przystąpiliśmy też do działania w naszym szkolnym Zielonym Zakątku!!!
Kiedy przychodzi wiosna myślami coraz częściej biegniemy do ogrodu, parku lasu. Spostrzegamy w cieplejszych promieniach słońca, że tęskinimy za zielenią, za śpiewem ptaków. Całą zimę systematyczne dokarmialiśmy ptaki. Pamiętaliśmy o skrzydlatych przyjacielach w ferie czy święta. Niektóre z naszych stołówkowiczów przyzwyczaiły się do naszego szkolnego ogrodu. Z pierwszymi dniami wiosny pod czujnym okiem pana Zbigniewa Zagodzkiego – pracownika Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej, zapalonego ornitologa – rozwiesiliśmy na naszych drzewach budki lęgowe. Założyliśmy ptasia ostoję!!! W naszym ogrodzie szkolnym zamieszkały ptaki!!! Na czubku wysokiego ostojowego drzewa zbudowała dom para srok. Bacznie i dyskretnie codziennie się im przygłądamy. Czekamy na kolejnych mieszkańców ostoi, którzy skorzystają z naszych kwater.
Dorota Życzkowska