Dyrektorzy szkół z całej Polski spotkali się 19 kwietnia 2011 r. w Warszawie, by rozmawiać o aktywnej edukacji przyrodniczej. Ogólnopolską konferencję poświęconą nowoczesnym narzędziom i metodom nauczania zorganizowało Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa.

Konferencja już po raz jedenasty zgromadziła dyrektorów szkół skupionych w międzynarodowym, edukacyjno-badawczym Programie GLOBE. Wydarzenie było okazją do podsumowania mijającego roku w placówkach uczestniczących w Programie oraz przeglądu najważniejszych wydarzeń z innych afiliowanych przy nim krajów. Przedstawione zostały również plany na następne lata. Program GLOBE opiera się na współdziałaniu ogólnoświatowej społeczności uczniów, nauczycieli i naukowców w celu lepszego zrozumienia, zachowania i kształtowania środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Prowadzone działania pozwalają młodzieży lepiej zrozumieć świat, w którym żyją oraz rozwijają umiejętności potrzebne do zmiany zachowań i stylu życia dla zrównoważonej przyszłości.

Wśród zaproszonych gości znaleźli się reprezentanci Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Środowisk i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nie zabrakło także przedstawicieli środowiska naukowo-badawczego oraz Ambasady Stanów Zjednoczonych w Polsce.

Zebrani rozmawiali między innymi na temat interdyscyplinarnego podejścia do nauczania przedmiotów przyrodniczych w kontekście nauki o Ziemi jako złożonym systemie. Według uczestników stosowanie obserwacji i eksperymentów (zajęcia w terenie, laboratorium i pracowni komputerowej), nowoczesnych narzędzi (GPS, Internet, sprzęt pomiarowy) i technologii ICT stanowi podstawę nowoczesnego modelu nauczania. Nawiązywanie międzynarodowych kontaktów, sprawna komunikacja, umiejętność przesyłania i pozyskiwania danych poprzez Internet sprzyjają tworzeniu społeczeństwa informacyjnego, przygotowanego do społeczno-gospodarczych wyzwań współczesnego świata.

Zapoznawanie uczniów z etapami procesu badawczego takimi jak uzyskiwanie danych i ich wykorzystywanie, formułowanie pytań i testowanie stawianych hipotez, poznawanie znaczenia dokładności, jednorodności i dyscypliny pomiarowej poprzez wykonywanie wartościowych z punktu widzenia naukowego pomiarów i obserwacji jest istotnym elementem procesu kształcenia – mówi Magdalena Machinko-Nagrabecka, Krajowy Koordynator Programu GLOBE z ramienia Centrum UNEP/GRID-Warszawa – Dlatego szczególnie doceniamy zaangażowanie polskich szkół, które włączają się w działania międzynarodowej sieci Programu GLOBE i podejmują wysiłek sprostania najwyższym światowym standardom w edukacji – dodaje Machinko-Nagrabecka.

Podczas konferencji przyznano nagrody i wyróżnienia szkołom najaktywniejszym w Programie GLOBE. Placówki te w praktyce realizują model aktywnej edukacji kładącej nacisk na obserwacje i pomiary terenowe, badania laboratoryjne i zajęcia z wykorzystaniem technologii internetowych. W generalnej klasyfikacji zwyciężyło w tym roku XI Liceum im. Stanisława Konarskiego z Zespołu Szkół nr 19 we Wrocławiu. Drugie miejsce przypadło Gminnemu Gimnazjum z Wieliszewa. Na trzecim miejscu znalazło się Gimnazjum nr 7 im. Jana III Sobieskiego z Rzeszowa.

Wszystkie szkoły, które chcą dołączyć do międzynarodowej rodziny Programu GLOBE mogą to zrobić już w najbliższych tygodniach. Na warsztaty początkowe dla nauczycieli Centrum UNEP/GRID-Warszawa zaprasza już w maju. Informacji w sprawie Programu udziela Magdalena Machinko-Nagrabecka, Kierownik Działu Edukacji Ekologicznej, Koordynator Programu z ramienia Centrum UNEP/GRID-Warszawa; tel.:+48 22 8406663, 8406664 wew.106, e-mail: [email protected].

Zebrani rozmawiali między innymi na temat interdyscyplinarnego podejścia do nauczania przedmiotów przyrodniczych w kontekście nauki o Ziemi jako złożonym systemie. / Fot. jaketaiwan, www.sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię