Od 17 do 18 czerwca w pięknych przestrzeniach Centrum Hewelianum wręczano nagrody finalistom XII edycji konkursu ?Bęc jabłkiem w głowę?.

Konkurs ten jest wspaniałą okazją dla młodych ludzi, których horyzonty wykraczają poza ramy programu edukacyjnego szkoły, do zaprezentowania w formie eksperymentu/doświadczenia wybranego z listy zagadnienia. Ponieważ wiemy, jak kreatywni bywają młodzi ludzie, jeden z tematów konkursowych jest tematem „wolnym”, dzięki takiemu zabiegowi Jury konkursu co roku jest mile zaskakiwane niezwykłymi pomysłami uczniów.

Dla uczniów podstawówki udział w konkursie „Bęc jabłkiem w głowę” jest pierwszą w życiu szansą wzięcia udziału w prawdziwym  projekcie badawczym. Uczestnicy konkursu wybierają zagadnienie, opracowują metody, przeprowadzają samodzielnie doświadczenia (nauczyciel wspiera metodycznie i merytorycznie pracę grup), a później prezentują efekty swej pracy i wyciągają wnioski.  Dla wszystkich grup jest to trudne doświadczenie, w najmniej oczekiwanym momencie czasem dopada trema, czasem „zabranie słowa” ale mam nadzieję, że miła atmosfera, która towarzyszy wszystkim prezentacjom pozwala szybko dojść do siebie i zaprezentować się w pełnej okazałości.

Dla Jury najważniejszą ideą konkursu jest pokazanie, że zrozumiało się wybrane zagadnienie. Tu punkty zbierają grupy, które nie recytują z pamięci wyuczonej regułki i swoimi słowami objaśniają przebieg eksperymentu. Używają określeń na miarę swojego wieku,  potrafią dzielić się pracą w grupie, wspierają się podczas prezentacji, uzupełniają i przede wszystkim zarażają entuzjazmem.  Pośrednim celem jest także kształtowanie umiejętności prezentacji własnej pracy, systematyczność w przygotowaniu doświadczeń a także umiejętność wyciągania wniosków.  Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. Często nawet spektakularne efekty doświadczenia można zniweczyć nieprzemyślaną prezentacją, złą organizacją pracy i pozostawionym po sobie bałaganem.

Szkoły podstawowe:

L.P.

Szkoła

Uczniowie

Opiekun

Temat

1

SP nr  24 w Gdańsku

Julia Lubińska

Jakub Walczak

Mikołaj Wierszyło

Agnieszka Przybylska

Skomponuj kosmetyk ze skł. naturalnych zgodnie z zasadami zielonej chemii

2

Zespół Szkół Katolickich SP w Gdańsku

Maria Terlecka Zuzanna Chybicka

Dorota Kłosińska

Ryby z głębin. Temat wolny.

3

Gdańska Szkoła Podstawowa

Mateusz Krupa

Krzysztof Słowiński

Hanna Bultrowicz

Model oczyszczalni ścieków z materiałów codziennego użytku.

4

SP nr 44 w Gdańsku

Wojciech Korybalski

Jakub Stech

Agnieszka Olszewska

Smaczne baterie – ekologiczne źródła prądu

5

SP  nr 20 w Gdańsku

Hubert Barski

Filip Byczek

Monika Suchwałko

Zabawy z CO2

6

SP nr 38 w Gdańsku

Joanna Piątkowska

Monika Szejnoch

Anna Wardowska

Małgorzata Podlaszuk

Czego rośliny potrzebują do życia

7

Szkoła Gedanensis

Krzysztof Grajek

Michał Asare

Magdalena Czepułkowska, Jadwiga Wandzilak

Zaprojektuj zielony dom

8

SP 4 w Gdańsku

Marika Jarosz

Natalia Białkowska

Karolina Kwiatek

Jolanta Szewczyk

Skomponuj kosmetyk ze skł. naturalnych zgodnie z zasadami zielonej chemii

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Gimnazjum:

L.P.

Szkoła

Uczniowie

Opiekun

Temat

1

Gimnazjum  nr 49 w Gdańsku

Adrian Westfal

Krystian Bentkowski

Tomasz Downar-Zapolski

Albercka Barbara

Jakie siły kształtują oblicze naszej planety

2

Gimnazjum nr  49 w Gdańsku

Dominik Lamcha

Michał Downar-Zapolski

Albercka Barbara

Maszyny ułatwiają ludziom życie. Gąsienicowy pojazd wielozadaniowy

3

Gimnazjum  nr 3 w Gdańsku

Aleksandra Spychała Miłosz Lewandowski

Monika Falandysz

Alicja Szabuniewicz

Kosmetyki ekologiczne

4

Gimnazjum Gedanensis

Joanna Staszczyńska

Ada Fijałkowska

Magdalena Czepułkowska, Jadwiga Wandzilak

Do jakich ruchów zdolne są rośliny?

5

Gimnazjum nr  18 w Gdańsku

Sandra Szczupaczyńska-Zalewska

Katarzyna Bladowska

Dorota Moskwińska

Czy potrzeba ruchu jest tylko domeną zwierząt? Czy rośliny są zdolne do ruchu?

6

Gimnazjum nr  18 w Gdańsku

Magdalena Goławska

Natalia Białecka

Alicja Kucewicz

Dorota Moskwińska

Wpływ środków chemicznych używanych w gospodarstwie domowym na rośliny.

7

Publiczne Katolickie Gimnazjum

Aleksandra Łopuszko

Anna Bociąg

Helena Kapuścińska

Iwona Szeląg

Recykling nie tylko w teorii

 

Fot. CIEE

Fot. CIEE

Fot. CIEE

Fot. CIEE

Fot. CIEE

Fot. CIEE

Fot. CIEE

Fot. CIEE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię