Od 17 do 18 czerwca w pięknych przestrzeniach Centrum Hewelianum wręczano nagrody finalistom XII edycji konkursu ?Bęc jabłkiem w głowę?.
Konkurs ten jest wspaniałą okazją dla młodych ludzi, których horyzonty wykraczają poza ramy programu edukacyjnego szkoły, do zaprezentowania w formie eksperymentu/doświadczenia wybranego z listy zagadnienia. Ponieważ wiemy, jak kreatywni bywają młodzi ludzie, jeden z tematów konkursowych jest tematem „wolnym”, dzięki takiemu zabiegowi Jury konkursu co roku jest mile zaskakiwane niezwykłymi pomysłami uczniów.
Dla uczniów podstawówki udział w konkursie „Bęc jabłkiem w głowę” jest pierwszą w życiu szansą wzięcia udziału w prawdziwym projekcie badawczym. Uczestnicy konkursu wybierają zagadnienie, opracowują metody, przeprowadzają samodzielnie doświadczenia (nauczyciel wspiera metodycznie i merytorycznie pracę grup), a później prezentują efekty swej pracy i wyciągają wnioski. Dla wszystkich grup jest to trudne doświadczenie, w najmniej oczekiwanym momencie czasem dopada trema, czasem „zabranie słowa” ale mam nadzieję, że miła atmosfera, która towarzyszy wszystkim prezentacjom pozwala szybko dojść do siebie i zaprezentować się w pełnej okazałości.
Dla Jury najważniejszą ideą konkursu jest pokazanie, że zrozumiało się wybrane zagadnienie. Tu punkty zbierają grupy, które nie recytują z pamięci wyuczonej regułki i swoimi słowami objaśniają przebieg eksperymentu. Używają określeń na miarę swojego wieku, potrafią dzielić się pracą w grupie, wspierają się podczas prezentacji, uzupełniają i przede wszystkim zarażają entuzjazmem. Pośrednim celem jest także kształtowanie umiejętności prezentacji własnej pracy, systematyczność w przygotowaniu doświadczeń a także umiejętność wyciągania wniosków. Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. Często nawet spektakularne efekty doświadczenia można zniweczyć nieprzemyślaną prezentacją, złą organizacją pracy i pozostawionym po sobie bałaganem.
Szkoły podstawowe:
L.P. |
Szkoła |
Uczniowie |
Opiekun |
Temat |
1 |
SP nr 24 w Gdańsku |
Julia Lubińska Jakub Walczak Mikołaj Wierszyło |
Agnieszka Przybylska |
Skomponuj kosmetyk ze skł. naturalnych zgodnie z zasadami zielonej chemii |
2 |
Zespół Szkół Katolickich SP w Gdańsku |
Maria Terlecka Zuzanna Chybicka |
Dorota Kłosińska |
Ryby z głębin. Temat wolny. |
3 |
Gdańska Szkoła Podstawowa |
Mateusz Krupa Krzysztof Słowiński |
Hanna Bultrowicz |
Model oczyszczalni ścieków z materiałów codziennego użytku. |
4 |
SP nr 44 w Gdańsku |
Wojciech Korybalski Jakub Stech |
Agnieszka Olszewska |
Smaczne baterie – ekologiczne źródła prądu |
5 |
SP nr 20 w Gdańsku |
Hubert Barski Filip Byczek |
Monika Suchwałko |
Zabawy z CO2 |
6 |
SP nr 38 w Gdańsku |
Joanna Piątkowska Monika Szejnoch Anna Wardowska |
Małgorzata Podlaszuk |
Czego rośliny potrzebują do życia |
7 |
Szkoła Gedanensis |
Krzysztof Grajek Michał Asare |
Magdalena Czepułkowska, Jadwiga Wandzilak |
Zaprojektuj zielony dom |
8 |
SP 4 w Gdańsku |
Marika Jarosz Natalia Białkowska Karolina Kwiatek |
Jolanta Szewczyk |
Skomponuj kosmetyk ze skł. naturalnych zgodnie z zasadami zielonej chemii |
Gimnazjum:
L.P. |
Szkoła |
Uczniowie |
Opiekun |
Temat |
1 |
Gimnazjum nr 49 w Gdańsku |
Adrian Westfal Krystian Bentkowski Tomasz Downar-Zapolski |
Albercka Barbara |
Jakie siły kształtują oblicze naszej planety |
2 |
Gimnazjum nr 49 w Gdańsku |
Dominik Lamcha Michał Downar-Zapolski |
Albercka Barbara |
Maszyny ułatwiają ludziom życie. Gąsienicowy pojazd wielozadaniowy |
3 |
Gimnazjum nr 3 w Gdańsku |
Aleksandra Spychała Miłosz Lewandowski |
Monika Falandysz Alicja Szabuniewicz |
Kosmetyki ekologiczne |
4 |
Gimnazjum Gedanensis |
Joanna Staszczyńska Ada Fijałkowska |
Magdalena Czepułkowska, Jadwiga Wandzilak |
Do jakich ruchów zdolne są rośliny? |
5 |
Gimnazjum nr 18 w Gdańsku |
Sandra Szczupaczyńska-Zalewska Katarzyna Bladowska |
Dorota Moskwińska |
Czy potrzeba ruchu jest tylko domeną zwierząt? Czy rośliny są zdolne do ruchu? |
6 |
Gimnazjum nr 18 w Gdańsku |
Magdalena Goławska Natalia Białecka Alicja Kucewicz |
Dorota Moskwińska |
Wpływ środków chemicznych używanych w gospodarstwie domowym na rośliny. |
7 |
Publiczne Katolickie Gimnazjum |
Aleksandra Łopuszko Anna Bociąg Helena Kapuścińska |
Iwona Szeląg |
Recykling nie tylko w teorii |